Årets skip er lastet med ABB-teknologi

Verdens mest avanserte kabelleggingsfartøy, CLV Victoria, er kåret til årets skip (Ship of the Year) av Skipsrevyen på Nor-Shipping.
Kabelleggingsfartøyet Victoria er kåret til årets skip og er lastet med ABB-teknologi (Ill. NKT).

Hybridskipet er lastet med ABB-utstyr, blant annet energilagring (batterier), likestrøms kraftsystemet Onboard DC Grid, Azipod thrustere og maritim programvare. Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie stod for prisutdelingen.

- ABB-løsningene om bord på Victoria gjør den til det mest effektive, oppkoblede og sikre skipet i sitt slag. Vi gratulerer Kleven Verft og eieren NKT, som begge spilte en avgjørende rolle i design og byggingen av det spesielle skipet, med utmerkelsen, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet.

ABBs Onboard DC Grid vil øke skipets energieffektivitet ved at motorene kan arbeide med variabelt turtall, som i kombinasjon med energilagring for effekttopper og forbedret dynamikk vil optimalisere energiforbruket og redusere vedlikeholdet på maskinene. Energilageret benyttes også som reserve for landstrømstilkobling under lasting av kabler, slik at det kan gjøres utslippsfritt.

Tre ABB Azipod C thrustere maksimerer skipets manøvrerbarhet og opererer det i DP3-modus, den høyeste klassen for dynamisk posisjonering, når det er påkrevet. Azipod-fremdrift er vesentlig mer drivstoffeffektiv enn konvensjonelle propellakselsystemer og har spart anslagsvis 700 000 tonn drivstoff siden introduksjonen for over 25 år siden.

Azipod-thrusterne er blant 36 hovedkomponenter som til sammen sender over 1500 statussignaler på totalt 80 megabyte data daglig. Informasjon analyseres ikke bare om bord, men sendes også til land via ABBs fjernovervåkingsdiagnostikksystem (Remote Diagnostics System) til ABB Ability samhandlingssentere (Collaborative Operation Centers), blant annet på Billingstad utenfor Oslo. Dette gir innsikt i skipets ytelser og mulighet for mer velinformert vedlikehold og feilsøking dersom det oppstår utstyrsfeil.

Kabelleggeren benytter ABBs beslutningsstøttesystemer Performance Management System and Voyage Advisory System. Systemene hjelper mannskapet til å optimalisere energieffektiviteten og sikrer pålitelig og effektiv drift. ABBs programvareløsninger hjelper skipets offiserer og ingeniører til å foreta sanntidsbeslutninger som gjør dem proaktive for sikre og effektive aksjoner som gir umiddelbare fordeler sammenlignet med tradisjonell postanalyse av ruten.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 132 000 ansatte. www.abb.no