Årets Operasjon Dagsverk tildelt Caritas Norge

Elevtinget 2019 tildelte mandag kveld årets Operasjon Dagsverk til Caritas Norge.

Elevtinget besluttet mandag kveld at Operasjon Dagsverk 2019 skal tildeles Caritas Norge, og våre prosjekter for ungdommer utsatt for tvangsarbeid i koboltgruvene og militsene i DR Kongo.

- Caritas Norge er veldig glad for at Elevtinget og elevorganisasjonen har valgt å støtte vårt arbeid. Dette betyr mye for de 15.000 ungdommene i Kongo som nå får mulighet til en bedre fremtid. Med vårt prosjekt får de tilgang både til utdanning og opplæring i et yrke som kan gi en inntekt. Samtidig får de kunnskap om egne rettigheter. Vi ser frem til samarbeidet med Elevorganisasjonen, og elever over hele landet, om Operasjon Dagsverk.

Også kommunikasjonssjef i Caritas Norge, Ellen Høvik, er glad for at valget om å tildele årets OD gikk til Caritas. Caritas er en av de aller viktigste humanitære organisasjonene i DR Kongo, og har et stort nettverk i det krigsherjede landet.

- Våre prosjekter vil hjelpe 15.000 ungdommer til et bedre liv, til skolegang og til en bedre framtid. Det er gjennom skolegang vi finner utveien fra et liv i krig og tvangsarbeid i koboltgruver. Denne kobolten vil bare bli mer og mer attraktiv ettersom det vestlige behovet for smartteknologi øker. Derfor er dette prosjektet så viktig, sier Høvik.