Årets nye studenter vil jobbe med mennesker og teknologi

Studieopptaket 2017 ved Høgskolen i Oslo og Akershus viser at et stort flertall av de kommende studentene vil jobbe med helse, unge og teknologi.
Prorektor Nina Waaler kan ønske sykepleiestudent Siri Mikaela Jøssund fra Strømmen velkommen til HiOAs campus på Kjeller.

Følg direktesendingen fra pressekonferansen til Kunnskapsdepartementet og HiOA her fra kl. 11 og i opptak senere.

- Vi vet at de unge i generasjon y og z er vokst opp i en verden preget av store og raske endringer. De yngste av dem er fødte teknologer. Mange av de vi møter brenner for å gjøre en forskjell i verden. Samtidig ser vi at de er bevisste og velger yrker som blir stadig viktigere i utviklingen av samfunnet. SSBs framskrivinger viser at vi kommer til å trenge mer arbeidskraft innenfor barnehage og skole, helse- og omsorgsfag, økonomi, ledelse og teknologi i årene framover, sier prorektor for utdanning ved HiOA, Nina Waaler.

Flere vil bli lærer for de yngste
- Årets opptak er historisk. Det er første gang vi tar opp studenter til den nye femårige lærerutdanningen. Vi har vært spente på hvordan å utvide lærerutdanningene med ett år ville slå ut på søker- og opptakstall, sier Waaler.

- I år ser vi at det er særlig mange som ønsker å jobbe med de minste barna. Dette er vi veldig glade for, når vi vet hvor viktig god og tidlig innsats i skolen er, sier Waaler.

Mens søkningen til grunnskolelærer for 1.-7. trinn gikk litt ned nasjonalt, gikk den opp ved HiOA. Dette har resultert i økte inntakskrav og mange søkere på venteliste. Også på barnehagelærerstudiet går poengkravet opp, mens det går svakt ned for grunnskolelærerutdanningene for 5.-10. trinn.

Økte krav på sykepleie
Årets opptak følger trenden med stadig flere søkere og høyere inntakskrav på HiOAs mange helseutdanninger. Ikke minst øker sykepleiestudiet i popularitet, med stigende poenggrenser. Her får 1100 søkere nå tilbud om plass, mens 6500 står på venteliste. Waaler er ikke overrasket.

- Sykepleie er et sikkert jobbvalg og en meget allsidig utdanning som det er stort behov for i samfunnet både i dag og i fremtiden, i det offentlige og i det private.

De nye studentene vet at de skal ut og jobbe i et helsevesenet i sterk endring. Morgendagens helsearbeidere trenger oppdatert teknologisk kompetanse.

- Når teknologien i økende kan effektivisere mye av det administrative arbeidet, kan sykepleierne bruke mer tid på kontakten med pasientene, sier Waaler.

IKT-fag etterspurt
Også IKT-utdanningene anvendt datateknologi og dataingeniør har i år mange søkere og økte inntakskrav.

- Allerede i dag, og videre fremover, vil Norge og norske bedrifter trenge et stort antall teknologer. Velger du en teknologiutdanning, har du også gode muligheter til å samarbeide med mange andre fagfelt. Åpenbare eksempler er helse- og utdanningsfeltet, fremhever Waaler.

Årets opptakstall

Alle tall for HiOA finner du på hioa.no.

Det er totalt 31 730 kvalifiserte søkere til HiOA i år. Til sammen har 7420 søkere fått tilbud om studieplass ved HiOA i hovedopptaket.

Topp ti HiOA, poenggrense

1 Økonomi og ledelse, årsstudium 61,6
2 Økonomi og ledelse, deltid, årsstudium 61,1
3 Ortopediingeniør, bachelor 57,7
4 Design og kommunikasjon i digitale medier, årsstudium, deltid 57,5
5 Kunst og design - mote og produksjon, bachelor 56,5
6 Kroppsøving og idrett, årsstudium 56,3
7 Arkivvitenskap, årsstudium 56,3
8 Drama og teaterkommunikasjon, årsstudium 55,7
9 Fysioterapi, bachelor 55,1
10 Journalistikk, bachelor 54,8

Topp ti, kvalifiserte førstevalgsøkere per plass

1 Økonomi og ledelse, deltid, årsstudium 15,3
2 Økonomi og ledelse, årsstudium 13,9
3 Bibliotek- og informasjonsvitenskap, årsstudium 9,0
4 Kunst og design - studieretn. mote og produksjon, bachelor  8,8
5 Arkivvitenskap, årsstudium 8,7
6 Trafikklærerutdanning, toårsstudium 8,2
7 Kroppsøving og idrett , årsstudium 7,1
8 Design og kommunikasjon i digitale medier 6,5
9 Fysioterapi, bachelor 5,6
10 Medier og kommunikasjon, årsstudium 5,4

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.