Årets norgesmester i lunsj for ungdommer er klar

Laget FoodForce fra Tingvoll er årets favoritt blant fagjury og publikum og utpekte seg som verdig vinner. Vinnerlaget består av 14 ivrige elever fra 8. og 9. trinn på Tingvoll ungdomsskole i Møre og Romsdal.

Vinnerlaget i NM i lunsj 2017-2018; FoodForce fra Tingvoll.

Ungdomsskoler over hele landet har i februar og mars konkurrert om å bli årets norgesmester i lunsj. Totalt har konkurransen engasjert rundt 350 elever over hele landet og nå er vinner av årets konkurranse klar.

Konkurransen NM i lunsj er forankret i nasjonale kostholds satsninger. Eldre og folkehelseminister Åse Michaelsen er opptatt av fokuset konkurransen har mot ungdomsmålgruppen og sier i en kommentar:

• "Mange tror at ungdommer bare vil ha pølser og pizza, boller og brus. Sånn er det ikke! Ungdommene som delta i årets NM i lunsj har laget sunne, vakre og gode lunsjer.
  • Både vinneren, FoodForce, og de andre finalistene viser en imponerende kreativitet og bevissthet om kosthold i sine lunsjer. Det er viktig å ikke legge lista for høyt, men å gi god inspirasjon til sunne skolemåltider som mange kan lage. Gratulerer til vinneren og alle deltakerne!".

Laget Foodforce utpekte seg som verdig vinner og består av 14 ivrige elever fra 8. og 9. trinn på Tingvoll ungdomsskole i Møre og Romsdal.

Fagjuryen trekker fram følgende ved årets vinner:

• FoodForce har levert et solid konsept, vist høy matkompetanse og kreativitet. De har bidratt til å sette skolemåltidet på agendaen ved å engasjere både skoleledelse, kommune og lokalsamfunnet. Spesielt imponerende er samarbeidet som er opprettet med flere lokale aktører og fokuset de har på bærekraft i sitt konsept, ved for eksempel å bruke rester av skolefrukt inn i nye retter på en veldig god måte.

Tirsdag 24.april reiser fagjuryen tilbake til Tingvoll for å feire vinnerne og overrekke pengepremien på kr 30 000 kroner til vinnerlaget. Konkurransen har i tillegg hatt en publikumsavstemming på Facebook og laget Foodforce tok også her seieren i land og vinner ytterligere kr 5 000 som publikumsfavoritt.

• Vi håper pengepremiene fra konkurransen gir FoodForce og de andre elevene ved Tingvoll ungdomsskole en ekstra mulighet til å fortsette sin satsing på sunnere mat i skoletiden og at de på sikt klarer å få til varige gode løsninger for måltidssituasjonen på sin skole, sier prosjektleder Silje Thoresen Tandberg.

Om konkurransen:

NM i lunsj er en kreativ konkurranse med fokus på godt kosthold og matglede, der elevene selv kommer opp med løsninger på skolemat de ønsker, uavhengig av om de spiser tradisjonell matpakke eller det er kantineløsning på skolen. Elevene blir utfordret på om lunsjforslaget de kommer opp med kan gjennomføres på skolen og om det er mulig å samarbeide med lokale aktører for å få til varige løsninger for måltidsituasjonen på sin skole.

Konkurransen har som overordnet mål og bidra til at flere av landets ungdomsskoleelever spiser et fullverdig måltid i en hyggelig setting i løpet av skoledagen og at de har et tilbud som er i tråd med Helsedirektoratets kostråd, Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold og Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i ungdomsskolen.

Fakta NM i lunsj:

• Nasjonal konkurranse for alle landets ungdomsskoleelever.
  • 68 påmeldte lag fra 16 fylker konkurrerer om å bli årets Norgesmester i lunsj 2017/18.
  • Konkurransen har engasjert rundt 350 elever fra hele landet.
  • Konkurransen skal arrangeres i tre år, der dette er den første i rekken.
  • Konkurransen er finansiert av Gjensidigestiftelsen og konkurransearrangør er opplysningskontorene i landbruket (matprat.no, brodogkorn.no, melk.no og frukt.no) og Norges sjømatråd (godfisk.no).
  • Konkurransen støttes av Helsedirektoratet, Elevorganisasjonen, Landslaget for mat og helse i skolen, Nasjonal senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Utdanningsforbundet, Kost og ernæringsforbundet, FUG- foreldreutvalget for grunnopplæringen, Landsgruppen for helsesøstre NSF, Skolelederforbundet og NHO mat og drikke.
  • Årets tre finalister har fått besøk av fagjury på sin skole i uke 15 og fått overlevert kr 10 000.
  • Årets vinner mottar ytterligere kr 20 000 og tirsdag 24.april vil vinneren bli behørig feiret av konkurransearrangør og by på «skoledag utenom det vanlige».
  • Premiebeløpene skal brukes til et tiltak som kommer skolens spisemiljø til gode.
  • Konkurransen bygger videre på konseptet som ble arrangert første gang i skoleåret 2016/17 i regi av Helsedirektoratet.

Nyttige nettsteder:

Webside:  nmilunj.no
Oversikt over påmeldte lag: www.nmilunsj/lag
Facebook:  Facebook
Instagram :  Instagram

Prosjektleder Silje Thoresen Tandberg, mob. 901 75 311, e-post: silje@frukt.no

Vinnerlaget i NM i lunsj 2017-2018; FoodForce fra Tingvoll.

La naturlige vitaminer hjelpe deg gjennom forkjølelsestiden19.11.2018 14:27Pressemelding

Jeg liker alle årstider, bortsett fra november. Den fargerike flotte høsten er over og vinteren lar vente på seg. Det er mørkt, vått og surt ute og forkjølelsesvirus florerer. Hvordan skal vi komme oss gjennom denne tiden uten å bli liggende under dynen? Det finnes ulike råd, og mange sverger til ekstra vitamintilskudd når høstmørket og slappheten kommer. Men trenger vi egentlig vitaminer på boks?