Norges Rytterforbund

Årets norgesmester for ponni kategori 2 ble Nathalie Heltzen.

Gullet tok hun sammen med ponnien Magnum PI. Veien til øverst på pallen har vært alt annet enn lett, men å gi opp har aldri vært noe alternativ for årets gullmedaljør.
Nathalie Heltzen

Gjennom hele mesterskapet fikk Nathalie og Magnum, som representerer Hasle Hestesportsklubb, det til å se lekende lett ut. Sammen innkasserte de null på null. I siste runde i finalen ble det en bom ned på siste, men som siste rytter ut visste Nathalie likevel at det ga gull.

Nathalie knivet med et ryttertalent fra sørlandet om seieren. Mikkel Fredin Nilsen imponerer med sin rolige, sikre ridning, med jevn rytme og godt overblikk hele veien. Nullen satt helt til dagens første runde i finalen. Presset var stort, og Mikkel og hans Pollyanna fikk åtte feilpoeng hvilket ledet ekvipasjen fra Kragerø Rideklubb inn på sølvplass.

Bronsen gikk til dyktige Emmeline Pedersen fra Hønefoss og Ringerike Rideklubb. I dagens finale gikk de først null og fikk deretter fire feil i andre runde. Med åtte feilpoeng fra før resulterte det i tredjeplass foran Vanessa Michelle Erevik Olsen fra Follo Hestesportsklubb med 16 feilpoeng.

Gleden satt utenpå gullrytteren etter seieren:

-Dette føles helt fantastisk, jeg hadde ikke trodd det da jeg kom. Jeg hadde ikke så store forventninger, innleder hun.

I det Nathalie og Magnum har rukket å starte i år, har resultatene absolutt vært gode, deriblant null i lag-NM. Men i fjor gikk det ikke fullt så greit. Det var stopp og stang ut flere ganger. Selv om fjoråret ga henne skuffelser, var det én ting som stod i hodet på Nathalie som i år har sitt siste ponniår:

-Jeg var veldig bestemt på at jeg ikke skulle gi meg før jeg hadde fått ham fin igjen!

Hun sier om ponnien sin: -Han er veldig spesiell, ganske vanskelig å forstå seg på ham. Han har store humørsvingninger, men jeg føler jeg har veldig god kontakt med ham, jeg forstår ham så godt nå. Og så er jeg så utrolig glad i ham, jeg tror jeg nesten aldri vært så glad i en ponni – vi har den kontakten, og så det vi har fått til sammen – det har gjort at jeg bare er så utrolig glad i ham!

Se full resultatliste her

Fri bruk av bilder (krediteres Rebecca Ballestad-Mender/Rytterforbundet).

Emmeline Pedersen
Mikkel Fredin

Om Norges Rytterforbund

Norges Rytterforbund

+47 21 02 90 00http://www.rytter.no

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg pressemeldinger fra Norges Rytterforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Rytterforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Rytterforbund