Årets Nansenpris går til Hellenic Rescue Team og Pikpa

6.9.2016 00:05 | Redningsselskapet

FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har besluttet at Nansenprisen skal gå til Hellenic Rescue Team og Pikpa. Nansenprisen er en årlig internasjonal hedersbevisning for ekstraordinært humanitært arbeid for flyktninger.

Konstantinos Mitragas fra Hellenic Rescue Team (fremst) og Efi Latsoudi fra Pikpa (til venstre)

- Jeg vil gratulere vår greske søsterorganisasjon Hellenic Rescue Team og flyktningleiren Pikpa på Lesvos med årets Nansenpris. Prisen er en stor anerkjennelse av Hellenic Rescue Team sitt redningsarbeid i Europas største humanitære krise, og vi er stolte av å samarbeide med dem, sier generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind.

På tross av den økonomiske situasjonen og vanskelighetene folk flest i Hellas står ovenfor, så vier de frivillige i Hellenic Rescue Team seg til innsats for å avhjelpe i den humanitære krisen knyttet til flyktningstrømmen til landet. Det er denne innsatsen de nå får Nansenprisen for. Redningsselskapet har med støtte fra Utenriksdepartementet bistått Hellenic Rescue Team med redningsbåter, kurs, opplæring og annet nødvendig utstyr.

I følge UNHCR kom over 850 000 mennesker til Hellas sjøveien i 2015 og mer enn 500 000 av disse ankom øya Lesvos. I oktober 2015 talte antall ankomster mer enn 10 000 pr dag, mye på grunn av konfliktene i Syria, Afghanistan og Irak.

Hellenic Rescue Team har 2000 frivillige og 15 sjøredningsbaser plassert på strategiske steder rundt på de greske øyer og på fastlandet.