Årets mest brannfarlige uke: Et blaff er alt som skal til

Hver tredje brann i desember har åpen ild som årsak, og juleuka er årets mest brannfarlige uke.

Levende lys i kombinasjon med juledekorasjoner er typisk brannårsak, sier brannekspert Odd Magne Skjerping i Frende Forsikring. Foto: Frende

Forlat aldri et levende lys. Et øyeblikks uoppmerksomhet eller et blaff er alt som skal til før brannen er et faktum.

- Uforsiktig bruk av levende lys og levende lys i kombinasjon med juledekorasjoner er typisk brannårsak, sier brannekspert Odd Magne Skjerping i Frende Forsikring.

Mens gjennomsnittlig antall bolig- og pipebranner fra februar til november i fjor var 181 i måneden, var antallet boligbranner i juleuka alene hele 112, viser tall fra Direktoratet for brannsikkerhet og beredskap (DSB).

Lett antennelig
- Ikke la levende lys stå i nærheten av brennbart materiale som gardiner og andre bevegelige lette tekstiler, eller papir, dekorasjoner eller brennbar væske, er Skjerpings klare råd.

Hjemmelagde juledekorasjoner og julepynt i butikkene er ofte laget av lett antennelig materiale som papir og trevirke.

- Et øyeblikks uoppmerksomhet eller et blaff er alt som skal til før brannen er et faktum, sier han. Barn som svinser forbi, dører som åpnes og lukkes gir trekk og blafring som raskt kan gi full fyr.

Åpen flamme
Ifølge DSB vil forløpet være en brann med åpen flamme og rask temperaturutvikling. Røyken har forholdsvis høy temperatur og små partikler som sprer seg fort. Det er ikke uvanlig at overtenning kan skje i et rom innen tre minutter.

Fra lillejulaften til nyttårsaften registrerer DSB dobbelt så mange branner som i andre uker i året. Juleuka har også 2,5 ganger overhyppighet av dødsbranner i forhold til året totalt.

- Selv om vi er vant til å bruke levende lys, er det all grunn til å være forsiktig, sier Odd Magne Skjerping.

Du må ikke sovne
Forlat aldri levende lys, og slukk lysene om du må gå ut av rommet. I disse julefesttider er det ekstra viktig å sørge for at du ikke sovner før lysene er slukket, sier han.

Nordmenn er Europas største forbrukere av stearinlys per innbygger. Skjerping minner om at det finnes mange fine dekorasjoner med LED-lys, og en rekke batteridrevne og oppladbare lys.

- Disse er flammeløse, men kan ha lys som blafrer og minner om originalen. Den store fordelen er at du utelukker brannfare, sier han.

Røykvarsleren redder liv
Etter levende lys, er røyking hyppig brannårsak i jula. Vi fyrer i peis og ovner for kos og varme, og bruker mer strøm enn vanlig, også det øker risikoen for brann.

- Så sjekk for all del at røykvarsleren virker. Tidlig varsling om brann kan gi deg mulighet til å redde deg selv og andre, og kanskje slukke brannen, sier Odd Magne Skjerping i Frende Forsikring.

TIPS:

Når du tenner stearinlys

• Plasser aldri tente lys for nær brennbart materiale
  • Ikke bruk brennbare lysestaker, lysdekorasjoner og lysmansjetter
  • Sørg for at stearinlyset står stødig
  • Forlat aldri et påtent stearinlys
  • Ha konstant oppsyn med stearinlys når det er små barn til stede
  • Når stearinlyset skal slukkes, kvel flammen med en lyseslukker
    Kilde: Brann- og redningsetaten

Spesielt for telys

Telys skal ikke plasseres direkte på bord eller duk, men på noe som tåler høy temperatur. Telysholderen bør være åpen og gi god lufting. Ved å bruke tette holdere vil det kunne gi overoppheting og farlig oppflamming. Hvis det soter fra flammen, kan det være et varsel om for dårlig lufttilførsel. Hvis telyset flammer opp, må det aldri helles vann på, da dette kan føre til en oppflamming. Kvel flammen, ikke blås.
Kilde: Brann- og redningsetaten

Et blaff er alt som skal til. Forlat aldri et levende lys. Foto: Frende Forsikring