Årets Lokalmatgründer 2019 er kåret
Årets jury har latt seg begeistre av det entrepenørskapet som ligger i å utvikle en tilleggsdimensjon til egen forretningsmodell, gjennom en geografisk merkevare innen en type produktkategori, nemlig ost. En forretningsmodell som legger opp til deling av alt fra kunnskap, dyr og kapitalutstyr er unik. Juryen opplever at denne måten å jobbe samme på vil kunne representere et viktig bidrag til å styrke den flotte fremveksten av osteprodusenter i Norge. En lokal samvirkeorganisering som dette bør være til inspirasjon for andre produktkategorier i lokalmat Norge.
Juryleder Hilde Charlotte Solheim, med en rekke styreverv i norsk reiseliv, har fulgt utviklingen på lokalmat- og reiselivsfeltet på nært hold i over 15 år Hun uttaler:
- Ostebygda tar det gode lokale samarbeidet, som vi ser er en nøkkel for å lykkes for mange lokalmatprodusenter, ett skritt videre. Arbeidet med en felles merkevare, samtidig som produsentene beholder sitt særpreg, er et eksempel til etterfølgelse for andre.
Delt ut på Dyrsku'n av Olaug Bollestad
Prisutdelingen er i år, som i fjor, lagt til Dyrsku’n. Den ble delt ut av landbruk- og matminister Olaug Bollestad. Vinneren fikk 50 000 kr og et diplom.
Det er 5. år på rad at prisen deles ut. I konkurransen er nærmere 150 kandidater vurdert, og finalistene er valgt ut etter at tusenvis av forbrukere har stemt. Fagjuryen velger ut seks finalister på bakgrunn av forslag fra publikum. Disse får profilering gjennom omtale i Tun media, samt gjennom filmer vist både i Nationen og MENY og HANENs sosiale medier. I august har publikum stemt på den av finalistene de mener skal vinne, og juryen har gjort en helhetlig faglig vurdering av kandidatene.
Lofoten Seaweed
Lofoten Seaweed var den andre av de to kandidatene som knivet om flest publikumsstemmer. Dette er en liten gründerbedrift med fokus på utvikling og salg av tangbaserte produkter. Juryen ønsker å gi de to gründerne hederlig omtale for tørre å satse på bærekraftige og nyskapende produkter med et viktig helseaspekt og interessante fremtidsutsikter.
Juryen er ledet av Hilde Charlotte Solheim, styreleder i Destinasjon Hardanger mm. og har ellers bestått av Eivind Haalien (kategorisjef lokalmat og spesialiteter NorgesGruppen), Anne Jødahl Skuterud (styreleder i Felleskjøp Agri) og Bernt Bucher Johannessen (daglig leder i HANEN)
MENY og HANEN ønsker med prisen Årets Lokalmatgründer å støtte opp under og løfte fram spennende aktører innen norsk lokal mat og drikke. Fokus er på entrepenørskapet og nyskapningen som gründerbedriften representerer.
MENY er opptatt av matglede og norske mattradisjoner, og samarbeider derfor med over 450 lokalmatprodusenter som til sammen tilbyr over 2500 lokalmatprodukter. Eller matskatter, som de heter i MENY. Interessen for lokalmat øker. MENY hadde en vekst på 5,2% i 2018, mot 2017. Veksten fortsetter på samme nivå i 2019 og i dag er MENY desidert største aktør på lokalmat med en markedsandel på over 20%.
Kontaktpersoner:
Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder HANEN, tlf. 913 33 148
Einar Gundersen, kategoridirektør MENY, tlf. 922 63 314
Prisvinner Pål K Medhus, Ostebygda, tlf. 975 34 333
Bilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
Etablerer Norges største mathus for netthandel i Oslo23.10.2023 08:30:00 CEST | Pressemelding
MENY åpner høsten 2024 en sentralisert netthandelsbutikk på Alnabru i Oslo. - Vi vil tilby et større utvalg av mat og drikke til våre netthandelskunder. Hele andre etasjen i bygget vil handle om matglede og nye, spennende matløsninger, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom