Årets ildsjel er på toppen av livet

Svein Robert Vestå måtte ta seg en topptur etter den sterke opplevelsen det var å bli kåret til Årets ildsjel. Selv er han på toppen av livet.

Foto: Torkil Norum

- Det har vært en eventyrlig reise – og den er ikke over. Slik oppsummerer Svein Robert Vestå tilværelsen akkurat nå.

Inntrykkene har vært så mange at han like etter Idrettsgallaen på Hamar tok med seg bikkja Cleo opp til Steiroheia som ligger på 472 meter over haver. Der kunne han nyte den fantastiske utsikten til Sortland – og ta en pust i bakken.
- Det har vært så mye å fordøye. Derfor måtte jeg ta en tur opp til «Kvila» - det var balsam for sjela, innrømmer Vestå som utdyper:
- Det er så uvant å være i rampelyset. Uansett hvor jeg har beveget meg i Vesterålen og Sortland så har det strømmet inn positive tilbakemeldinger. Det er rørende. Jeg har blitt så satt ut av alt dette – og blitt emosjonelt beveget.

Alle skal med og ingen skal falle utenfor
Svein Robert Vestå har et brennende engasjement for de ressurssvake. Med mottoet «Alle skal med og ingen skal falle utenfor» er han en primus motor i Sortland Volleyballklubb.
- I hele denne prosessen har jeg vært meg selv. Jeg er psykiatrisk sykepleier og har sett baksiden – når alt går galt, og når barn ikke får være med på idrett, forteller Vestå.

Han ser på idretten som mulighetenes arena når det gjelder integrering av flyktninger, funksjons- og utviklingshemmede og andre ressurssvake grupper i samfunnet.
- I den senere tiden har vi fått flere enslige unge flyktninger til vår kommune. Nå har vi klart å få med 18 flyktninger på treninger som vi ønsker å bygge opp et tilbud for. Jeg ønsker å gjøre en forskjell slik at alle får et bedre liv og at alle skal ha like muligheter for å være med, sier Vestå.

Anerkjennelsen han fikk på Idrettsgallaen foran 1 million tv-seere har gitt ham en ekstra giv.
- Nå har jeg fått en anerkjennelse som vil gi meg ny motivasjon. Jeg skal bruke prisen for alt den er verdt – også idrettspolitisk. Klarer vi å samhandle bedre mellom ulike aktører og organisasjoner vil vi kunne skape en enorm kraft, sier Vestå.
- Vi kan bli enda flinkere og det skal jeg kjempe for.

Sønnen med hyllest til pappa på Facebook
Tilbakemeldingene han har fått har vært massive og rørende. Også sønnen hans Sigbjørn Vestå gikk ut med en hyllest til sin pappa i sosiela medier etter at prisen var et faktum.

"Jeg føler meg privilegert som er sønn av en mann med så mye kjærlighet. Jeg har vært heldig å vokse opp i et hjem hvor alt er trygt og alt ligger til rette. Dette er ikke en selvfølgelighet for alle. Tusen takk til pappa og alle de der ute som jobber aktivt for at barn og ungdom skal ha et bredt tilbud og en fin oppvekst uavhengig av status, kjønn, hudfarge og kultur. Den frivillige jobben som gjøres er helt fantastisk" skriver sønnen på Facebook.

"Pappa, du skryter aldri høyt av deg selv. Under dagens tale snakket du mye om andre og hvor flott arbeidet deres er. Ikke glem at dette er din dag, unn deg selv å være stolt og unn deg selv en skikkelig feiring", fortsetter Sigbjørn Vestå.

Og det er vel sånn det er med ildsjelene i Norge. De snakker sjeldent om seg selv – men alle har det til felles – at de fortjener en uforbeholden tusen takk! Uten dere hadde ikke norsk idrett vært det den er i dag!

Selv oppsummerer Årets ildsjel det på denne måten.
- Idretten gjør utrolig mye bra – men jeg mener alt kan gjøres bedre. Jeg brenner for det med utenforskap og jeg skal gi dem det gjelder en større stemme i veien videre.

Foto: Torkil Norum
Foto: Geir Owe Fredheim