Årets hoppetaukonkurranse i gang!

Glade barn. Hoppetau. En snowboardstjerne og en ordfører. Dette var noen av ingrediensene da den nasjonale hoppetaukonkurransen Hopp for hjertet 2017 ble hoppet i gang i dag.
Ordfører i Oslo Marianne Borgen slenger tau for elever ved Lilleborg skole. Foto: Paal Audestad

For 12. gang gikk startskuddet for Nasjonalforeningen for folkehelsens store hoppetaukonkurranse, Hopp for hjertet. I år er 103 000 elever og over halvparten av alle landets barneskoler med!

Konkurransen varer fra 2. mai til 12. mai.

Fjorårets Oslo-vinnere, klasse 6A fra Lilleborg skole hoppet i gang konkurransen i Spikersuppa i Oslo, med tidligere snowboardproff Helene Olafsen som konferansier, og med Oslos ordfører, Marianne Borgen til stede.

Vennskap og mestring
- Bevegelse er noe mer enn trening. Bevegelse er gøy, det er vennskap og det er mestring, sa Helene Olafsen. Hun mener hun aldri hadde nådd så langt innen sin idrett, hvis hun ikke hadde syntes det var gøy. I dag studerer Helene til å bli lærer, og mener det å hoppe tau er en fin måte å kunne nå målet om 60 minutters daglig fysisk aktivitet i skolen.
At det å hoppe 60 minutter hver dag, er lekende lett, kunne barna fra Lilleborg skole bekrefte. Det var slik de ble Oslomestre i fjor.

Sliten uten å merke det
- Fysisk aktivitet skal være gøy, og noe man gjør uten å tenke på at man blir sliten. Og når man er i aktivitet og har det gøy, blir man klarer i toppen, sa ordfører Marianne Borgen. At det å hoppe tau godt kan integreres i undervisningen behøver ikke være vanskelig, sa ordføreren, og nevnte at man kan hoppe alfabetet eller 7-gangen. Det gjelder bare å litt kreativ. - Jeg tror ikke man blir for gammel til å hoppe tau, sa Marianne Borgen. Hun kunne fortelle barna at hun selv har hoppet mye tau, og at hoppetau fantes lenge før noen hadde hørt om Ipad.

Inkluderende og lærerikt
− Å hoppe tau er morsomt, spennende, utfordrende og sosialt. I tillegg er det bra for helsen. Vi ønsker å inspirere barn til å være mer aktive i sin skolehverdag, sier Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.
− Glade og aktive barn lærer og trives bedre på skolen. Ved å delta i Hopp for hjertet, får elevene mulighet til å erfare gleden av å være i aktivitet sammen.

Enorm deltakelse
Hoppetaukonkurransen har vokst fra å engasjere 40 000 skolebarn i 2005 til over 100 000 i 2017. Målet med konkurransen er å vise at fysisk aktivitet både er morsomt og bra for helsen, og fint kan kombineres med fag og undervisning.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker oversikt over hvilke skoler som er med.

Bilder

Last ned bilde
Helene Olafsen hopper tau sammen med elever fra Lilleborg skole. Foto: Paal Audestad
Elever fra Lilleborg skole i Oslo. Foto: Paal Audestad