Nordic Garden

Årets hagetrend: Lag en blomstereng!

Det er blomsterengen som er årets store nye hagetrend, sier Tove Berg, direktør i Det norske Hageselskap. En blomstereng er vakker, og kan også være et nydelig innslag i tettbygde områder. Så kan du gjøre frem til midten av august.

En plantet blomstereng, foto: Nordic Garden

Den originale blomsterengen består av stedegne planter, typiske for landsdelen.Det krever litt planlegging og kunnskap for å få til en naturlig blomstereng, understreker Berg. For å unngå at blomsterengen blir fylt med løvetann og annet ugress er det viktig at man benytter næringsfattig jord, så velg gjerne et allerede karrig område i hagen.

Frøene høstes om høsten fra plantene du finner i grøftekanten eller i naturlige blomsterenger i nærområdet. Hos Miljødirektoratet finner du en oversikt over hvilke arter du har lov til å høste frø fra og hvem som er på forbudslisten pga uønsket spredning.

- Se deg rundt i nærområdet og se hvilke blomster og planter som vokser vilt. Bruker du disse, får du en stedegen og unik blomstereng for det området du bor i. Våren er en god tid for såing, men så gjerne frø hele sesongen frem til midten av august, avslutter Berg.

En levende hage

- Det er også mulig å lage en mer lettvint beplantet blomstereng basert på ferdig frø, forklarer gartner Glenn Morten Martiniussen i Nordic Garden. Resultatet blir fargesterkt og jeg anbefaler valg av blomster som gir optimale forhold for pollinerende insekter. Humler og bier trenger et heterogent landskap og blomsterenger er et ideelt tiltak for å ta vare på dem. På den måten får du en levende hage og gode forhold får både mennesker, blomster og dyr. Det er det som er det unike med alle typer blomsterenger, at alle trives der, fortsetter gartneren.

Til blomsterengen ville jeg for eksempel valgt frøblomstene valmue, honningurt, kornblomst, hvitkløver, akeleie, ringblomst og prestekrage. Sortene sår seg selv og har god spiring. Dermed er de enkle å få til. Jorden i en beplantet blomstereng trenger til forskjell fra den helt naturlige, et underlag med god kompostjord og naturgjødsel, avslutter gartneren.

Slik lager du en blomstereng:

1. Fjern ugress og gress der du vil lage blomsterengen. Skal du lage en naturlig blomstereng må du fjerne 20-40 centimeter av det øverste jordlaget.

2. Fyll på med god kompostertjord og naturgjødsel. Ved en naturlig blomstereng skal underlaget bestå av sand, torv og grus.

3. Lag små renner med en rake eller jernrive, slik at frøene legger seg litt nede i jorden.

4. Tromle eller tråkk lett over, slik at frøene blir dekt med et tynt lag jord.

5. Vann, vann, vann!

6. I starten må man passe på ved å fjerne ugress og løvetann som vil konkurrere med plantene du har sådd.

7. Hver høst skal blomsterengen slås, gjerne med en ljå. La det nyslåtte høyet ligge noen dager slik at du er sikker på at frøene slipper seg og kommer ned på bakken. Dermed har du laget grunnlaget for neste års blomstereng og naturen den går sin gang.

Gartner, Nordic Garden: Glenn Morten Martiniusen - telefon 982 18 461
Direktør, Hageselskapet: Tove Berg telefon - 940 09 301

En plantet blomstereng, foto: Nordic Garden
Tove Berg, direktør Det norske hageselskap. Foto DNH
Gartner Glenn Morten Martiniussen, Nordic Garden. Foto: Nordic Garden

Om Nordic Garden

Nordic Garden
Borgeskogen 4
3160 Stokke

33 38 18 10http://www.nordicgarden.no/

Nordic Garden er leverandør av et bredt sortiment av hageprodukter til de store landsdekkende hagesentrene og byggevarekjedene i Norge.

Følg saker fra Nordic Garden

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Garden på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nordic Garden