Årets Fredrikkepris til Else Kåss Furuseth

-Det blir ikke verre av å snakke om det, og jeg er glad for at flere er enige om ideen om at det er bedre å lufte ut, sa en rørt Else Kåss Furuseth, da hun lørdag mottok Sanitetskvinnenes hederspris – Fredrikkeprisen.

Kristian Kåss Furuseth, mottok prisen på vegne av sin datter. Her flankert av generalsekretær Grete Herlofson (tv) og organisasjonsleder Ellen-Sofie Egeland. Foto: Per-Åge Eriksen

Det var hennes far som lærte henne det. Første gang da Else var elleve år, da moren valgte å ta sitt eget liv. Og igjen 17 år senere, da broren begikk selvmord.

Romsligere samfunn

-Else Kåss Furuseth får prisen fordi hun har bidratt til åpenhet rundt psykiske lidelser. Hun har på en beundringsverdig måte vist at livet har mange fasetter og utfordringer. Hun har brukt egne erfaringer til å gjøre veien bredere, og bidrar til å fjerne stigma og skam. Vonde hendelser skal snakkes om. Ikke forties. Du kan bruke humor så lenge dette skjer på en klok måte. Årets Fredrikkeprisvinner har bidratt til at storsamfunnet kan være en støtte, og til at omverdenen kan forstå hva de etterlatte går igjennom. Hun har lært oss at du er god nok som du er, også når vi føler oss ganske ræva, sa organisasjonsleder Ellen-Sofie Egeland i Norske Kvinners Sanitetsforening.

N.K.S. har gjennom 123 år jobbet for kvinners helse og livsvilkår, for likestilling og et inkluderende samfunn. Sanitetskvinnene har de siste årene satt psykisk helse på dagsorden. Tematikk som kampen mot skjønnhetstyranniet, kroppspress og psykiske lidelser som spiseforstyrrelser står på organisasjonens dagsorden. Kunnskapshull innen innsatsområdene tettes gjennom å finansiere viktig forskning.

Fredrikkeprisen deles årlig ut til personer utenfor organisasjonens egne rekker som på en fremragende måte tar opp og synliggjør saker innen N.K.S. sitt formål og strategiske områder.

Prisen består av en skulptur av Norske Kvinners Sanitetsforenings grunnlegger Fredrikke Marie Qvam, et diplom og 100.000 kroner. Pengene er ikke til personlig bruk, men skal gå til et formål innen N.K.S. sine arbeidsfelt som prisvinneren velger.

Else Kåss Furuseth har valgt å gi halvparten av prisen til Leve - Landsforeningen for etterlatte ved selvmord, som blant annet gir støtte til pårørende og etterlatte. De resterende 50 000 kroner går til organisasjonens fylkeslag i Rogaland.

Tidligere mottakere av Fredrikkeprisen er blant annet: SKAM, Gunhild Stordalen, Lene Marlin, Herbjørg Wassmo, kronprinsesse Mette Marit og Gro Harlem Brundtland.

Norske Kvinners Sanitetsforening er Norges største kvinneorganisasjon med 41.000 medlemmer.

I 123 år har organisasjonen satt fokus på å bedre kvinners helse og livsvilkår.

Følg saker fra Norske Kvinners Sanitetsforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Kvinners Sanitetsforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norske Kvinners Sanitetsforening

Maiblomsten blomstrer for barna2.5.2019 11:22:55 CESTPressemelding

Sanitetskvinnene har solgt maiblomsten i over 100 år og har skaffet over 200 millioner kroner til inntekt for folkehelsen. Nå går inntektene til arbeid for barn og unge i landets 650 sanitetsforeninger. – Landet over sørger sanitetskvinner for ulike aktiviteter for barn som skolefrokoster, høytlesning, jentegrupper og drømmedager for barn som har det vanskelig. Sanitetskvinnenes innsats bidrar til sosial utjevning. Ti prosent av barna i Norge bor i familier med vedvarende lav inntekt. Barnefattigdom gjør at barn som står på utsiden av felleskapet påføres en sårbarhet som påvirker dem senere i livet, eksempelvis med lavere utdanning. Når du kjøper maiblomsten støtter du dette arbeidet, sier generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening. Lesedugnad 4. mai Lørdag 4. mai skal flere sanitetsforeninger rundt omkring i Norge gjennomføre en lesedugnad kl. 13.00. Sanitetskvinnene har et ønske om å sette et større fokus på hvor viktig høytlesning er for barn, både innen språ