Årets eksportbedrift: kloakkrensere fra Asker

30. april 2019 – Cambi Group AS fra Asker ble i ettermiddag tildelt den prestisjefylte prisen som årets eksportbedrift. Selskapet renser kloakkslam og omdanner det til nyttige produkter som biogass eller biogjødsel som brukes i landbruk.

– I en stadig mer urban verden, er miljøriktig og effektiv kloakkrensing avgjørende for en bærekraftig utvikling. Cambibedriver altså sirkulærøkonomi i praksis og deres forskning og utvikling, fokus på bærekraft, framtidsrettede innovasjon og økonomiske vekst over tid gjør selskapet til en verdig vinner av Eksportprisen 2019, sier juryens leder, John G. Bernander.

Hvert år kåres vinneren av Eksportprisen, og hensikten er å synliggjøre eksportens betydning for Norge. Prisen har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder. Bak prisen står Eksportkreditt Norge, GIEK (Garantiinstituttet for Eksportkreditt), GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge.

Årets vinner, Cambi Group, er et fremtidsrettet og bærekraftig selskap som kan vise til eksportsuksess over tid. Med base i Norge leverer selskapet prosjekter til Nederland, Spania, England, Skottland, Kina og Singapore. Teknologien deres betjener 75 millioner mennesker på verdensbasis.

Selskapet ble startet i 1992. I dag har Cambi drøyt 50 anlegg i drift, fordelt på 22 land og fem kontinenter. Ytterligere 15 anlegg er under bygging. Selskapets hovedkontor ligger i Asker, hvor 60 av selskapets 150 medarbeidere jobber.

– Cambi sine løsninger er ikke bare verdiskapende og viktige for næringslivet, men produktene deres er også viktige for miljøet. Jeg er imponert over det Cambi har fått til i land som for eksempel Kina, USA og Singapore, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Han legger til:

– Vi trenger sterke eksportnæringer som kan omstille seg og gripe mulighetene som finnes ute i verden. De nominerte til eksportprisen skaper lokale arbeidsplasser som er avhengig av eksport til utlandet for å lyktes. Derfor er regjeringen opptatt av å legge til rette for å sikre adgangen til disse internasjonale markedene. Det vil være viktig for fremtidens arbeidsplasser.

Sterke sluttfinalister

Nær 70 selskaper var nominert til Eksportprisen 2019. En jury velger først ut de ti beste kandidatene, før de tre beste kandidatene går til sluttfinalen på den årlige Eksportkonferansen i Oslo.

De to andre sluttfinalistene til Eksportprisen 2019 var oppdrettsselskapet Nordlaks fra Stokmarknes i Nordland og Bergen-selskapet Dirtybit, som driver med spillteknologiutvikling.

Tidligere vinnere av Eksportprisen er Airthings (2018), 3B – The fibreglass company (2017), StormGeo (2016), Lerøy Seafood (2015) og Jets Vakuum (2014).

Kriteriene for tildeling av Eksportprisen er at bedriften må ha en høy eksportandel, vise til lønnsomhet over tid, vise til verdiskaping i Norge og vise til innovasjon av produkt og/eller marked.

Årets jury bestod av John G. Bernander (leder), Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Jan Christian Vestre.

Bilder

Cambi er vinner av Eksportprisen 2019. Administrerende direktør Per Audun Lillebø fikk utdelt prisen av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og juryleder John G. Bernander. Foto: Thomas Eckhoff.

Cort Adelers gate 30

Følg pressemeldinger fra Eksportkreditt Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksportkreditt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksportkreditt Norge