Årets eksportbedrift er ren luft

Airthings fra Oslo fikk i dag prisen som årets eksportbedrift. Virksomheten utvikler og produserer målere for CO2, radongass og andre skadelige gasser – med nyeste teknologi og kobling til tingenes internett. – En verdig vinner som allerede har stor eksportandel, sier juryen.

Vinneren av årets Eksportpris utvikler produkter som bidrar til å gi oss en tryggere og sunnere hverdag. Selskapet har bygget opp et sterkt forsknings- og utviklingsmiljø, med kjernefysikere og ingeniører som jobber med sensorer og produktutvikling. De har dyp ekspertise innenfor programvare og elektronikk, et internasjonalt salgs- og markedsapparat, og har vært Gasellebedrift i fem år på rad.

- Det er en glede å gratulere Airthings med eksportprisen, sier juryleder John G. Bernander. –Bedriften er svært innovativ, og har 90 prosent eksportandel. Men verdiskapingen foregår i Norge, og dermed er den akkurat en slik bedrift vi ser etter.

Den nyeste generasjonen målere fra Airthings sjekker mengden av alle de viktigste forurensningene i hjem, kontorer, barnehager og skoler – som radon, CO2 og andre flyktige, skadelige stoffer. Brukeren får resultatene øyeblikkelig og kan overvåke dem på en smarttelefon.

- Vi trenger flere slike bedrifter, som vokser raskt og bidrar til økt eksport, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. - Vinneren har mange av de egenskapene norske virksomheter bør satse på. Markedet er globalt, og det har Airthings utnyttet fra starten av.

Sterke kandidater fra hele landet og alle bransjer

De to andre finalistene til prisen var Orkel i Trøndelag og Aker Biomarine i Akershus. I alt var det 47 nominerte bedrifter fra alle næringer og bransjer, men med overvekt av virksomheter innenfor bioøkonomien og havrommet.

Eksportprisen har som hensikt å premiere norske eksportvirksomheter som er innovative, har vist suksess over tid og som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder. Bak prisen står Eksportkreditt Norge, GIEK (Garantiinstituttet for Eksportkreditt), GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge.

Kontaktpersoner:

Ole Gjuv Pedersen, Eksportkreditt Norge, tlf. 402 16 447, e-post ogp@eksportkreditt.no,

Allon Groth, GIEK, tlf. 932 51 124, e-post Allon.Groth@giek.no,

Steffen Skaar, tlf. 468 54 067, steffen.skaar@giekkreditt.no,

Kjetil Svorkmo Bergmann, Innovasjon Norge, tlf. 908 20 918, e-post kjber@innovasjonnorge.no.

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge