Arendalsuka: Parat inviterer til debatt torsdag klokken 1730

Vi minner om at Parat inviterer til debatt om fremtidens arbeidsgiveransvar på Madam Reiersen restaurant og bar torsdag 18. august klokken 1730. Deltagere er Kristin Clemet fra Civita, Marte Gerhardsen fra Agenda, Stein Lier-Hansen fra Norsk Industri, Yvonne Fosser fra Innovasjon Norge og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud. Debatten ledes av Elin Ørjasæter og innledes av Parat-advokat Lene Liknes Hansen.

I debatten spør Parat om det er slik at internasjonal konkurranse tvinger norske arbeidsgivere til å organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret og outsource ansatte til datterselskaper eller ulike bemanningsbyråer.
– Er dette samtidig en trend i tråd med nye økonomier som i delingsøkonomien, der hver og en av oss er vår egen arbeidsgiver gjennom å leie ut arbeidskraft og kunnskap?

Større frihet og fleksibilitet setter mange pris på, men hva med forutsigbarhet, arbeidsmiljøloven og helse, miljø og sikkerhetsaspektet?
– Parat inviterer til debatt med utgangspunkt i nylig avsagt dom i spørsmål om reell arbeidsgiver og om hvilket arbeidsgiveransvar selskaper som Uber eller andre lignende teknologiselskaper reelt sett har.

I siste utgave av Parat-bladet kan du lese om rettssaken Parat har ført mot Norwegian, en sak som er relevant i denne type spørsmål. I samme utgave av Parat-bladet kan du også lese om Uber eller andre lignende teknologiselskaper der disse spørsmålene er like aktuelle.

Se Parat-programmet for Arendalsuka.