Arendalsuka: Parat inviterer til debatt torsdag klokken 1730

17.8.2016 12:54 | Parat

Parat politikere og presse til debatt om fremtidens arbeidsgiveransvar på Madam Reiersen restaurant og bar i Arendal torsdag 18. august klokken 1730. Deltagere er Kristin Clemet fra Civita, Marte Gerhardsen fra Agenda, Stein Lier-Hansen fra Norsk Industri, Yvonne Fosser fra Innovasjon Norge og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud. Debatten ledes av Elin Ørjasæter og innledes av Parat-advokat Lene Liknes Hansen.

I debatten spør Parat om det er slik at internasjonal konkurranse tvinger norske arbeidsgivere til å organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret og outsource ansatte til datterselskaper eller ulike bemanningsbyråer.
– Er dette samtidig en trend i tråd med nye økonomier som i delingsøkonomien, der hver og en av oss er vår egen arbeidsgiver gjennom å leie ut arbeidskraft og kunnskap?

Større frihet og fleksibilitet setter mange pris på, men hva med forutsigbarhet, arbeidsmiljøloven og helse, miljø og sikkerhetsaspektet?
– Parat inviterer til debatt med utgangspunkt i nylig avsagt dom i spørsmål om reell arbeidsgiver og om hvilket arbeidsgiveransvar selskaper som Uber eller andre lignende teknologiselskaper reelt sett har.

I siste utgave av Parat-bladet kan du lese om rettssaken Parat har ført mot Norwegian, en sak som er relevant i denne type spørsmål. I samme utgave av Parat-bladet kan du også lese om Uber eller andre lignende teknologiselskaper der disse spørsmålene er like aktuelle.

Se Parat-programmet for Arendalsuka.