Klimahuset ved Naturhistorisk museum

Arendalsuka inntar Oslo!

Det blir stille i Pollen i Arendal neste uke, men det betyr ikke at de viktige debattene og engasjementet fra Arendalsuka uteblir. Mandag morgen åpner Grønn digital Arendalsuke i det nye Klimahuset i Oslo.

Tjue topptunge arrangementer som alle på ulike måter handler om grønn omstilling og fremtidens samfunns- og næringsliv blir arrangert i det splitter nye Klimahuset ved Naturhistorisk museum på Tøyen i Oslo. Offisiell åpning av Grønn digital Arendalsuke skjer med blant andre Oslo-ordfører Marianne Borgen.

Pollen til neste år

Jeg her glad for at debatt og samtaler inspirert av Arendalsuka fortsetter selv om årets uke måtte avlyses. I de siste årene har vi hatt stadig flere debatter om klima og grønn omstilling i Arendal. Derfor er det spesielt hyggelig at ildsjeler i Oslo har tatt initiativ til et grønt digitalt arrangement som kan følges over hele landet. Her i Arendal er vi godt i gang med å planlegge for 2021 og vi lover å ønske velkommen til en uke tilpasset de rammene smittesituasjonen tillater, sier ordfører i Arendal og styreleder i Arendalsuka Robert Cornels Nordli.

Det er UN Global Compact og Fo°tprint som står som felles arrangør sammen med Klimahuset ved Naturhistorisk museum.

– Hit kommer tre statsråder, NHO-sjefen, byrådslederen i Oslo, stortingsrepresentanter og toppledere fra noen av de største virksomhetene i Norge for å diskutere sentrale problemstillinger knyttet til fremtidens samfunns- og næringsliv. Og så gleder vi oss ekstra til ungdomspartilederdebatten på tirsdag, sier Kim Gabrielli, direktør for UN Global Compact Norge.

– Klimadebatten har naturlig nok havnet i skyggen av korona-pandemien det siste halve året. Men saken og engasjementet er like stort, ikke minst hos næringslivet. Nå er det viktigere enn noen gang å bidra til at omstillingen skyter fart, sier Beate Nossum, leder i Fo°tprint, som har arrangert en rekke ulike klimadebatter i Arendal de siste årene.

Klimasakens nye storstue

Klimahuset ble offisielt åpnet av Kronprins Haakon tidligere i sommer.

– Vi ønsker at det nye Klimahuset skal bli den nye storstua for den brede klimadebatten i Norge. Vi kan ikke tenke oss en bedre start enn å få være vertskap for Grønn digital Arendalsuke, sier Tone Lindheim, direktør ved Naturhistorisk museum.

Av smittevernhensyn er det begrenset mulighet for fysisk oppmøte i Klimahuset under debattene. Fysisk deltakelse krever av smittevernshensyn påmelding. Ellers kan alle arrangementene følges på Grønn digital Arendalsuke sitt Facebook-arrangement eller på Vimeo.

PROGRAM:

Følg arrangement-lenkene under for påmelding og mer informasjon:

Mandag 10. august

08:00 – 08:15 Offisiell åpning av Grønn digital Arendalsuke
Arrangør: Klimahuset, UN Global Compact og Fo°tprint

08:30 – 09:30 Grønn omstilling – hvilken rolle spiller skolene?
Arrangør: Klimahuset og Utdanningsforbundet

10:00 – 11:00 Bygg og eiendom – den glemte klimakjempen
Arrangør: Grønn byggallianse og Bygg Arena Arendal

11:30 – 12:30 Tidenes klimafangst! CCS som verktøy for omstilling
Arrangør: Fortum Oslo Varme og Polyteknisk forening

13:00 – 14:00 Urban energi – In my backyard
Arrangør: Norsk Fjernvarme og Energi Norge

15:00 – 16:00 Rapportlansering: Cleanup Generation
Arrangør: YSI og KMD

16:30 – 17:15 Norsk klimapolitikk: Brudd på barns rettigheter?
Arrangør: Unicef
Samtale mellom Sveinung Rotevatn og Unicef-ambassadør Penelope Lea

Tirsdag 11. august

08:30 – 09:30 Topplederdebatten 2020: Har styreledere og selskaper det som trengs for å nå bærekraftsmålene?
Arrangør: UN Global Compact, Aftenposten og Futureboards

10:00 – 11:00 Store klimaskift i handlingens tiår
Arrangør: Skift

11:30 – 12:30 Folk og klima – et dypdykk i nordmenns holdninger og handlinger
Arrangør: Cicero

13:00 – 14:00 Naturrisiko som finansiell risiko
Arrangør: WWF, Sparebank 1 og UN Global Compact Norge

15:00 – 16:00 Hvordan finansierer vi elektrifiseringen?
Arrangør: Statnett og Finans Norge

16:30 – 17:15 Det bedrifter bør tenke på når dere tenker på klimarisiko
Arrangør: Fo°tprint

18:30 – 19:30 Ungdomspartilederdebatt om fremtidens næringsliv
Arrangør: UN Global Compact Norge

19:45 – 20:00 Nysirkusforestilling
Arrangør: GNIST, Klimahuset

Onsdag 12. august

08:30 – 09:30 Regnskogen brenner. Brenner norske politikere fortsatt for regnskogen?
Arrangør: Regnskogfondet

10:00 – 11:00 Politisk cocktailparty: Hvis målet er en hel-sirkulær økonomi, hva gjør vi med giftslantene vi ikke ønsker i ringdansen?
Arrangør: NOAH

11:30 – 12:30 Klima, ressurstilgang og innvirkning på norske interesser
Arrangør: Forskningsrådet

13:00 – 14:00 Solenergi som koronatiltak
Arrangør: Solenergiklyngen, Asplan Viak, Klimapartner og UN Global Compact Norge

15:00 – 16:00 Money Talks – Kan norsk næringsliv stanse avskoging i Brasil?
Arrangør: Regnskogfondet

Merethe Alm, kommunikasjonsmedarbeider Klimahuset, NHM – 950 69 432

Pernille Louise Røe, kommunikasjonsansvarlig UN Global Compact – 452 01 451

Kim Gabrielli, direktør UN Global Compact – 974 24 587

Rune Kibsgaard Sjøhelle, partner Fo°tprint – 40 200 210

Om Klimahuset ved Naturhistorisk museum

Klimahuset ved Naturhistorisk museum

Klimahuset er en del av Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo, og Nordens første utstillingshus om klima og klimaendringer. Her lærer du om hvordan jordas klimasystem fungerer, hvilke konsekvenser global oppvarming har, hvilke løsninger som finnes og hvordan du selv kan bidra. Klimahuset retter seg spesielt mot ungdom og vil tilby formidling for elever fra ungdomsskole og videregående skole. Amfiet er møteplass for dialog rundt klima og miljø, og huser ulike typer arrangementer. Disse strømmes så langt det lar seg gjøre. I uteområdene rundt huset formidles kunnskap om vær- og natur til de minste barna gjennom aktiviteter og installasjoner.

Følg pressemeldinger fra Klimahuset ved Naturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klimahuset ved Naturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.