Arctic Race of Norway skal bli verdens første sykkelritt som kun bruker el-biler
Skal bidra til å redusere utslipp
Arctic Race of Norway ønsker å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor, og det er i Arktis man merker klimaendringene mest. Det gjør saken ekstra aktuell for verdens nordligste profesjonelle etapperitt på sykkel.
På grunn av distansen til Nord-Norge fra de stedene lagene vanligvis oppholder seg, stiller Arctic Race of Norway opp med biler til alle lagene som deltar. Det har åpnet for denne muligheten som nå er i ferd med å bli virkelighet.
- Hyundai som leverer alle bilene til Arctic Race of Norway ønsket å bruke el-biler. Det syntes vi var en god ide. Det gir mindre utslipp, og vi har nok av ren elektrisk kraft i Nord-Norge, sier daglig leder i Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway,
Dukket opp utfordringer
Men da ambisjonen om å bruke el-biler kom på bordet dukket det også opp noen utfordringer. Det er nemlig ingen hemmelighet at infrastrukturen for el-biler i Nord-Norge, i form av ladestasjoner, er langt dårligere i Nord-Norge enn i resten av landet. Dette ønsker Arctic Race of Norway å bidra til en løsning på.
- Vi tok dette som en utfordring, og kontaktet kraftselskapene i regionen for å høre om de kunne være med å løse dette. Responsen var overveldende, og nå har vi en løsning på plass som gjør at 46 av bilene i årets ritt kan gå på ren nordnorsk kraft, sier Dybdal.
Kraftselskap med løsning
Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord går sammen om å finansiere mobile ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. Administrerende direktør Arnt Winther i Lofotkraft er fornøyd med samarbeidet.
- Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger.
Positivt for Nord-Norge
For Arctic Race of Norway er det viktig å bidra til en positiv utvikling for Nord-Norge.Mobile ladestasjoner som skal brukes under sykkelrittet skal også kunne benyttes til andre idretts- og kulturarrangementer i landsdelen.
- I første omgang får vi en mobil løsning, men vi jobber videre for å bidra til flere permanente ladestasjoner i landsdelen. På den måten kan vi legge til rette for at folk og bedrifter får bedre muligheter til å ta i bruk ny teknologi, sier Dybdal.
Ambisjon om nullutslipp i bilparken
Også Hyundai er glad for at Arctic Race of Norway skal bli verdens første sykkelritt som kun bruker el-biler.
- Vi har en ambisjon om nullutslipp i vår bilpark fremover i Norge. Derfor er det flott å få muligheten til å være med på å utvikle infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway, sier Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.
Ambisjonen til Arctic Race of Norway er at alle de rundt 120 bilene sykkelrittet bruker skal være el-biler, i løpet av tre år.
Nøkkelord
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder
Om Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.
Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.
Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Endrer datoene for Arctic Race of Norway5.2.2024 20:03:53 CET | Pressemelding
Da flere av de store internasjonale sykkellagene varslet om en litt for tett internasjonal kalender, og at det kunne bli vanskelig delta på de planlagte datoene for Arctic Race of Norway, tok ledelsen grep. Nå er arrangementet flyttet, og for første gang starter sykkelrittet på en søndag.
Hyundai tilbake i Arctic Race of Norway17.1.2024 14:00:00 CET | Pressemelding
Etter åtte år som samarbeidspartnere, skilte Arctic Race of Norway og Hyundai lag i 2023. Nå er Europas tredje største elektriske bilmerke igjen på plass, og de gleder seg til å fortsette samarbeidet.
Skal løfte Vesterålen ut i verden med The Arctic Run8.12.2023 10:01:22 CET | Pressemelding
Nå går skaperne bak Arctic Race of Norway og Paris Marathon sammen om å arrangere en unik løpsopplevelse i Vesterålen. Målet er et løp i internasjonal toppklasse, som skal vise frem Vesterålen internasjonalt, og gjøre regionen til et nøkkelpunkt for videre destinasjonsutvikling.
Klart for sykkelfest i Nordland8.11.2023 14:26:49 CET | Pressemelding
Statsminister Jonas Gahr Støre var til stede da Arctic Race of Norway i dag presenterte etappene for neste års utgave av sykkelrittet. Den 11. utgaven av sykkelfesten som starter i Bodø 8. august og avsluttes i samme by 11. august, inneholder mye nytt.
Neste års sykkelfest presenteres 8. november i Bodø3.11.2023 13:47:48 CET | Pressemelding
Ruta for neste års utgave av Arctic Race of Norway presenteres i Bodø 8. november. Statsminister Jonas Gahr Støre er med under presentasjonen, og daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg til å avsløre hvilke kommuner som skal være vertskap til neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom