Arctic Race of Norway skal bli det første sykkelrittet i verden som kun skal bruke el-biler, men mangel på ladere har skapt utfordringer. Nå er en løsning på plass.

Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord går sammen om å finansiere mobile ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. F.v.: Knut-Erik Dybdal fra Arctic Race of Norway, Rolf Inge Roth fra Hålogaland Kraft, Bjørn Erik Olsen fra Hålogaland Kraft, Jørn Jakobsen og Christian Stenbo fra Hyundai, Hallvard Pettersen fra Vesterålskraft, Barry Larsen fra Trollfjord, Arnt Winther fra Lofotkraft, Eirik Frantzen fra Nordkraft. Foto: ARN/Kathinka Wang

Skal bidra til å redusere utslipp

Arctic Race of Norway ønsker å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor, og det er i Arktis man merker klimaendringene mest. Det gjør saken ekstra aktuell for verdens nordligste profesjonelle etapperitt på sykkel.

På grunn av distansen til Nord-Norge fra de stedene lagene vanligvis oppholder seg, stiller Arctic Race of Norway opp med biler til alle lagene som deltar. Det har åpnet for denne muligheten som nå er i ferd med å bli virkelighet.

- Hyundai som leverer alle bilene til Arctic Race of Norway ønsket å bruke el-biler. Det syntes vi var en god ide. Det gir mindre utslipp, og vi har nok av ren elektrisk kraft i Nord-Norge, sier daglig leder i Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway,

Dukket opp utfordringer

Men da ambisjonen om å bruke el-biler kom på bordet dukket det også opp noen utfordringer. Det er nemlig ingen hemmelighet at infrastrukturen for el-biler i Nord-Norge, i form av ladestasjoner, er langt dårligere i Nord-Norge enn i resten av landet. Dette ønsker Arctic Race of Norway å bidra til en løsning på.

- Vi tok dette som en utfordring, og kontaktet kraftselskapene i regionen for å høre om de kunne være med å løse dette. Responsen var overveldende, og nå har vi en løsning på plass som gjør at 46 av bilene i årets ritt kan gå på ren nordnorsk kraft, sier Dybdal.

Kraftselskap med løsning

Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord går sammen om å finansiere mobile ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. Administrerende direktør Arnt Winther i Lofotkraft er fornøyd med samarbeidet.

- Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger.

Positivt for Nord-Norge

For Arctic Race of Norway er det viktig å bidra til en positiv utvikling for Nord-Norge.Mobile ladestasjoner som skal brukes under sykkelrittet skal også kunne benyttes til andre idretts- og kulturarrangementer i landsdelen.

- I første omgang får vi en mobil løsning, men vi jobber videre for å bidra til flere permanente ladestasjoner i landsdelen. På den måten kan vi legge til rette for at folk og bedrifter får bedre muligheter til å ta i bruk ny teknologi, sier Dybdal.

Ambisjon om nullutslipp i bilparken

Også Hyundai er glad for at Arctic Race of Norway skal bli verdens første sykkelritt som kun bruker el-biler.

- Vi har en ambisjon om nullutslipp i vår bilpark fremover i Norge. Derfor er det flott å få muligheten til å være med på å utvikle infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway, sier Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

Ambisjonen til Arctic Race of Norway er at alle de rundt 120 bilene sykkelrittet bruker skal være el-biler, i løpet av tre år.

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Markedsdirektør Christian Stenbo (t.h.) og Fleet manager Jørn Jakobsen i Hyundai har en ambisjon om nullutslipp i bilparken i Norge, og er glad for å få muligheten til å være med på å utvikle infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway. Foto: ARN/Kathinka Wang
- Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier administrerende direktør i Lofotkraft, Arnt Winther. Her sammen med daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway. Foto: ARN/Kathinka Wang