Arbeidstakere og arbeidsgivere sammen mot grensehandel

Grensehandelen fortsetter å øke. Nå går to av de største LO-forbundene og tre av de største arbeidsgiverorganisasjonene i Norge sammen om å snu trenden og tette det som er blitt en kritisk handelslekkasje.

Grensehandelsalliansen består av Handel og kontor i Norge, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Virke Handel, NHO Service og Handel og NHO Mat og Drikke. Fra ventstre: Direktør Virke dagligvare og representant for Virke Handel, Ingvill Størksen. Administrerende direktør NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn. Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk. Forbundsleder Handel og Kontor i Norge, Trine Lise Sundnes. Forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Jan Egil Pedersen. Foto: NHO Mat og Drikke.

Handel og Kontor i Norge(HK), Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund(NNN), Virke Handel, NHO Service og Handel og NHO Mat og Drikke lanserer i dag «Grensehandelsalliansen».

Alliansen er dannet på bakgrunn av den alvorlige situasjonen verdikjeden for mat i sin helhet står overfor som følge av stadig økende grensehandel. Omfattende grensehandel betyr tap av verdiskaping og arbeidsplasser, i hele verdikjeden for mat- og drikke og handelen, og i resten av handelen. Dette fører til reduserte avgifts- og skatteinntekter for Norge.Utfordringene forsterkes av den avgiftsfrie 350-kronersgrensen på netthandel fra utlandet.

- Konsekvensen av regjeringas avgiftspolitikk er at det vil forsvinne arbeidsplasser. Man skulle tro at det var i alles interesse, også regjeringens, å sikre norske arbeidsplasser. Vi trenger ikke færre arbeidsplasser framover, men flere, sier Trine Lise Sundnes, forbundsleder i HK.

Forbundsleder i NNN, Jan Egil Pedersen, er enig med LO-kollega Sundnes, og mener regjeringen undergraver norsk verdiskaping og arbeidsplasser med sin meningsløse avgiftspolitikk:
–  Økt grensehandel og netthandel fra utlandet setter mange arbeidsplasser i fare. Muligheten for moms- og avgiftsfri utenlandsk netthandel under kroner 350 må bort, da kan vi skape både flere arbeidsplasser og øke offentlige inntekter.

Også NHO Service og Handel ønsker 350-kronersgrensen for moms- og avgiftsfri handel opphevet:
- Norske netthandelsbedrifter som Komplett.no kan skape svært mange nye arbeidsplasser hvis de kunne selge store mengder varer helt avgiftsfritt slik de utenlandske konkurrentene kan, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn.

Hovedårsaken til eksplosjonen i grensehandelen er nivået på de norske særavgiftene. Dette gir seg utslag i betydelig lovlig grensehandel, fører til at folkehelsearbeidet svekkes og bidrar til kriminalitet i form av smugling.

- Årsveksten for grensehandelen har ikke vært høyere siden 2013. Dette rammer hele handelen, fra helsekost-forretninger til klesbutikker. I tillegg hjelper det ikke på folkehelsemålene at nordmenn valfarter til utlandet for å kjøpe billig godis, sier direktør i Virke dagligvare, Ingvill Størksen. , sier direktør i Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk, håper myndighetene tar etableringen av Grensehandelsalliansen som en "wake-up call":
- Handel på tvers av land er i utgangspunktet en god ting, men nå eksploderer det mellom Norge og Sverige. I andre land tas denne problemstillingen på alvor, men i Norge er den politiske interessen nærmest lik null. Nå er det på tide med en konstruktiv diskusjon om nødvendige tiltak.

Grensehandelsalliansen er etablert med mål om å:

• snu trenden med økende grensehandel og tap av verdiskaping, arbeidsplasser og avgiftsinntekter på norsk side av grensen
  • sikre avgiftslettelser på mat- og drikkevarer som er utsatt for grensehandel
  • avvikle 350-kronersgrensen for moms- og avgiftsfri netthandel fra utenlandske aktører
  • øke innsikt i og oppmerksomhet om grensehandelens negative effekt på kosthold og helse
  • øke oppmerksomheten om årsakene til og konsekvensene av en voksende grensehandel og kriminalitet i form av smugling

Om alliansen:
Det er Handel og Kontor i Norge, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Virke Handel, NHO Service og Handel og NHO Mat og Drikke som står bak Grensehandelsalliansen.

Alliansen er et felles initiativ fra fem selvstendige organisasjoner. Alle beslutninger som treffes i alliansens regi, enten det er om politiske spørsmål, aktiviteter som skal gjennomføres eller økonomiske forpliktelser knyttet til aktivitetene alliansen igangsetter, er basert på konsensus.

Kontakt:
Handel og Kontor i Norge:
Informasjonssjef Kirsti Hansen Demény
979 91 929 / kde@hkinorge.no

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund:
Informasjonsansvarlig Bente Birkeland
900 51 026 / bente.birkeland@nnn.no

Virke Handel:
Kommunikasjonsrådgiver Julie Wentzel Frøland
988 03 090 / julie.wentzel.froland@virke.no

NHO Service og Handel:
Informasjonssjef Baard Fiksdal
930 88 777 / bfi@nhosh.no

NHO Mat og Drikke:
Kommunikasjonsdirektør Nina Wollum Skarbø
481 00 550 / nws@nhomd.no

SUKKERAVGIFTEN: Mot 1 milliard i tapte avgiftsinntekter i 2018  14.11.2018 08:13Pressemelding

Som følge av de voldsomme økningene i avgiftene på alkoholfri drikke og sjokolade og sukkervarer fra 1. januar i år, har myndighetene budsjettert med 1,840 mrd kroner i økt avgiftsinntekt for 2018. Statsregnskapet for de tre første kvartalene i år viser at staten kan se mot så mye som én milliard i inntektssvikt. Forklaringen er ikke redusert forbruk men at salget har flyttet seg til avgift- og momsfrie salgskanaler som nett- og grensehandel, mener NHO Mat og Drikke.

Nødvendig med utredning, men det haster8.10.2018 10:51Pressemelding