Arbeidslivet har tillatt altfor mye uakseptabel atferd altfor lenge

Akan kompetansesenter er kritiske til manglende retningslinjer når det drikkes alkohol i jobbsammenheng. Metoo-kampanjen forsterker behovet for tydelige holdninger og en åpenhetskultur i arbeidslivet.

I kjølvannet av #MeToo-kampanjen har det vært mye fokus på seksuell trakassering i ulike bransjer, så vel som i partipolitikken:

Vi har tillatt altfor mye uakseptabel atferd altfor lenge i norsk arbeidsliv, sier Camilla Lynne Bakkeng, fagleder i Akan kompetansesenter.

Handler om kultur

Mange av sakene viser at seksuell trakassering ofte skjer i arbeidsrelaterte drikkesituasjoner, noe som først og fremst handler om alkoholkultur:

Det handler om å ha en bevissthet rundt egen alkoholkultur. Vi kvier oss ofte for å snakke om hva som skjer når vi drikker sammen, i fare for å bli oppfattet som festbremser, mener Bakkeng.

Avdekkingen av seksuell trakassering forsterker behovet for tydelige holdninger og en åpenhetskultur i arbeidslivet. Akan kompetansesenter etterlyser tydelige kjøreregler for hva som er greit og hva som er uakseptabelt i jobbrelaterte sosiale settinger, og hvordan uakseptabel oppførsel skal håndteres:

Det avgjørende er å bygge en kultur der alle vet hvor grensene går. I tillegg må vi ha ledere som reagerer på og håndterer uakseptabel atferd, uttaler Camilla Lynne Bakkeng.