Arbeidslivet har tillatt altfor mye uakseptabel atferd altfor lenge

Akan kompetansesenter er kritiske til manglende retningslinjer når det drikkes alkohol i jobbsammenheng. Metoo-kampanjen forsterker behovet for tydelige holdninger og en åpenhetskultur i arbeidslivet.

I kjølvannet av #MeToo-kampanjen har det vært mye fokus på seksuell trakassering i ulike bransjer, så vel som i partipolitikken:

Vi har tillatt altfor mye uakseptabel atferd altfor lenge i norsk arbeidsliv, sier Camilla Lynne Bakkeng, fagleder i Akan kompetansesenter.

Handler om kultur

Mange av sakene viser at seksuell trakassering ofte skjer i arbeidsrelaterte drikkesituasjoner, noe som først og fremst handler om alkoholkultur:

Det handler om å ha en bevissthet rundt egen alkoholkultur. Vi kvier oss ofte for å snakke om hva som skjer når vi drikker sammen, i fare for å bli oppfattet som festbremser, mener Bakkeng.

Avdekkingen av seksuell trakassering forsterker behovet for tydelige holdninger og en åpenhetskultur i arbeidslivet. Akan kompetansesenter etterlyser tydelige kjøreregler for hva som er greit og hva som er uakseptabelt i jobbrelaterte sosiale settinger, og hvordan uakseptabel oppførsel skal håndteres:

Det avgjørende er å bygge en kultur der alle vet hvor grensene går. I tillegg må vi ha ledere som reagerer på og håndterer uakseptabel atferd, uttaler Camilla Lynne Bakkeng.

Følg saker fra Akan

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Akan

Ansattes spillvaner gir arbeidsgiver bekymring23.1.2019 06:00:00Pressemelding

Equinor-virksomhet er vinner av årets Akan-pris20.11.2018 13:00:00Pressemelding

Regjeringsforhandlingene: – KrF har en unik mulighet til å sette rusforebygging på kartet6.11.2018 13:36:11Pressemelding

– KrF har programfestet at partiet skal styrke arbeidet til Akan kompetansesenter. Dette feltet har kommet i skyggen så langt i regjeringsforhandlingene. Nå har partiet en gylden mulighet til å ta fram disse spørsmålene igjen, og gjennom regjeringsforhandlingene vise at partiet fortsatt tar forebygging av rus og avhengighetsproblematikk på alvor, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.