Samferdselsdepartementet

Arbeidsgruppe foreslår rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte

Del

– Ulykkestallene på norske veier går heldigvis stadig nedover, men hvert menneskeliv som går tapt i trafikken er ett for mye. I arbeidet med å hindre flere trafikkulykker, er det viktig å forstå hvorfor ulykkene skjer. Det er i dag relativt få trafikkdrepte som blir obdusert, og antallet varierer mye rundt om i landet. En bredt sammensatt arbeidsgruppe foreslår nå rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte. Det synes jeg er interessant, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- I dag ble en rapport med tiltak og lovforslag om at alle trafikkdrepte blir obdusert lagt fram. Det å vite årsaken til en dødsulykke kan være viktig for de pårørende, og kunnskapen kan også hjelpe oss til å forebygge både ulykker og dødsfall i trafikken. Å forebygge trafikkulykker er viktig for folkehelsen, sier helseminister Bent Høie.

Rapporten er utarbeidet av en arbeidsgruppe ledet av Samferdselsdepartementet, med deltagere fra Helse- og omsorgsdepartementet, Justisdepartementet, Vegdirektoratet, Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG), Statens Havarikommisjon for transport (SHT), Politiet, Riksadvokaten og Oslo Universitetssykehus.

I rapporten, som nå sendes på høring, utredes forslag om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte og adgang for Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe til å innhente helseopplysninger om den trafikkdrepte.

Obduksjon styrker både trafikksikkerheten og rettsikkerheten

I dag er det relativt lav obduksjonsfrekvens av trafikkdrepte i Norge (rundt 58 prosent), og det er store forskjeller mellom politidistriktene på rekvirering av slik obduksjon. Dette kan ha uheldige konsekvenser for trafikksikkerheten, rettssikkerheten, dødsårsaksstatistikken og for de pårørende.

Derfor foreslår arbeidsgruppen i rapporten tiltak som styrker både trafikksikkerheten og det tverssektorielle samarbeidet innenfor området. Blant annet foreslår arbeidsgruppen:

  • Rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte, da dødsfallet som hovedregel vil være voldt enten ved en straffbar handling, selvdrap eller ulykke. Dette kan bidra til å avdekke faktisk dødsårsak, og dermed gi bedre kunnskap om hendelsesforløp, årsaksfaktorer og skademekanismer ved trafikkulykker. Dette kan videre gi grunnlag for bedre målretting av fremtidige forebyggende trafikksikkerhetstiltak.
  • Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) bør gis tilgang til helseopplysninger om den trafikkdrepte når det er nødvendig for å avklare hva som forårsaket ulykken.
  • Endringer i straffeprosessloven, obduksjonslova og vegtrafikkloven for å gjennomføre nevnte tiltak.

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Air Leap og Widerøe vinner kontrakter på drift av regionale ruteflyginger i Sør-Norge fra 1. april 202025.6.2019 11:04:34 CESTPressemelding

– Store avstander og utfordrende topografi gjør at Norge er spesielt avhengig av luftfart, og det regionale flyrutenettet er å anse som et kollektivtilbud i distriktene. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Sør-Norge, viderefører vi et godt og markedstilpasset tilbud også i de neste fire årene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Eit desentralisert Statens vegvesen for framtida24.6.2019 17:31:23 CESTPressemelding

- Statens vegvesen gjennomgår store endringar for å tilpasse seg framtidas arbeidsoppgåver. Dagens regioninndeling vert bytta ut med divisjonar med ansvar for ulike fagfelt. No har vi avgjort kvar hovudkontora for dei nye fagdivisjonane skal ligge. Vi følger Statens vegvesens eige forslag om lokalisering i Arendal, Bergen, Tromsø, Trondheim, Drammen og Moss. Med dette gjennomfører vi ei av dei største utflyttingane av statlege arbeidsplassar frå Oslo på mange år, og sørger med det for at Statens vegvesen er til stades i heile landet, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Samferdselsministeren ber Nye Veier vurdere hvilke veistrekninger som gir mest vei for pengene24.6.2019 14:02:57 CESTPressemelding

- Regjeringen ønsker mer vei for pengene, og Nye Veier har vist at det er mulig å få til. I neste NTP vil vi gi Nye Veier større ansvar for veibyggingen i landet. Nå ber jeg dem vurdere hvilke strekninger de ser for seg å kunne bygge mest effektivt. Vi må bruke den kompetansen og kapasiteten vi har både i Nye Veier og Statens vegvesen på best mulig måte. Slik at vi får vi raskere løsninger av de viktigste oppgavene og mer vei for skattepengene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Presseinvitasjon: Signering av byvekstavtale for Trondheimsområdet, tirsdag 25. juni, Trondheim sentralstasjon24.6.2019 12:09:15 CESTPressemelding

Priv. til red.: Pressen inviteres til signering av byvekstavtale for Trondheimsområdet tirsdag kl. 1500 på Trondheim S. Tilstede er kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland, kulturminister Trine Skei Grande og statssekretær i Samferdselsdepartementet Anders B. Werp, samt representanter fra Trøndelag fylkeskommune og Trondheim, Malvik, Melhus og Stjørdal kommuner.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom