Samferdselsdepartementet

Arbeidsgruppe foreslår rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte

Del

– Ulykkestallene på norske veier går heldigvis stadig nedover, men hvert menneskeliv som går tapt i trafikken er ett for mye. I arbeidet med å hindre flere trafikkulykker, er det viktig å forstå hvorfor ulykkene skjer. Det er i dag relativt få trafikkdrepte som blir obdusert, og antallet varierer mye rundt om i landet. En bredt sammensatt arbeidsgruppe foreslår nå rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte. Det synes jeg er interessant, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- I dag ble en rapport med tiltak og lovforslag om at alle trafikkdrepte blir obdusert lagt fram. Det å vite årsaken til en dødsulykke kan være viktig for de pårørende, og kunnskapen kan også hjelpe oss til å forebygge både ulykker og dødsfall i trafikken. Å forebygge trafikkulykker er viktig for folkehelsen, sier helseminister Bent Høie.

Rapporten er utarbeidet av en arbeidsgruppe ledet av Samferdselsdepartementet, med deltagere fra Helse- og omsorgsdepartementet, Justisdepartementet, Vegdirektoratet, Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG), Statens Havarikommisjon for transport (SHT), Politiet, Riksadvokaten og Oslo Universitetssykehus.

I rapporten, som nå sendes på høring, utredes forslag om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte og adgang for Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe til å innhente helseopplysninger om den trafikkdrepte.

Obduksjon styrker både trafikksikkerheten og rettsikkerheten

I dag er det relativt lav obduksjonsfrekvens av trafikkdrepte i Norge (rundt 58 prosent), og det er store forskjeller mellom politidistriktene på rekvirering av slik obduksjon. Dette kan ha uheldige konsekvenser for trafikksikkerheten, rettssikkerheten, dødsårsaksstatistikken og for de pårørende.

Derfor foreslår arbeidsgruppen i rapporten tiltak som styrker både trafikksikkerheten og det tverssektorielle samarbeidet innenfor området. Blant annet foreslår arbeidsgruppen:

  • Rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte, da dødsfallet som hovedregel vil være voldt enten ved en straffbar handling, selvdrap eller ulykke. Dette kan bidra til å avdekke faktisk dødsårsak, og dermed gi bedre kunnskap om hendelsesforløp, årsaksfaktorer og skademekanismer ved trafikkulykker. Dette kan videre gi grunnlag for bedre målretting av fremtidige forebyggende trafikksikkerhetstiltak.
  • Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) bør gis tilgang til helseopplysninger om den trafikkdrepte når det er nødvendig for å avklare hva som forårsaket ulykken.
  • Endringer i straffeprosessloven, obduksjonslova og vegtrafikkloven for å gjennomføre nevnte tiltak.

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Statsbudsjettet 2019: Satsinga på samferdsel held fram8.10.2018 10:02Pressemelding

– Regjeringas satsing på samferdsel bind landet tettare saman. Vi byggjer veg og jernbane i eit tempo som aldri før, og vi satsar på teknologi. Gjennom det skaper vi ein enklare kvardag for folk flest, styrkjer næringslivets konkurransekraft, og utvider bu- og arbeidsregionane. Regjeringa foreslår å løyve 73,1 milliardar kroner til samferdsel. Dette er ein auke på 5,4 milliardar kroner eller 7,9 prosent frå saldert budsjett 2018. Med dette forslaget har samferdselsbudsjettet auka med heile 75 prosent sidan 2013.

Tønsberg slipper jernbanebru som sperrer havnen5.10.2018 15:32Pressemelding

Regjeringen sier nei til jernbanetrase over Nøtterøy. Dette er klart etter at kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Jon Georg Dale har gjort en helhetlig vurdering av saken. – Vi har kommet fram til at Nøtterøy-alternativet har såpass store negative konsekvenser at vi ikke ser det som et realistisk alternativ. Da er det heller ikke noe poeng å bruke tid og penger på å utrede denne traseen videre, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom