Retriever Norge

Arbeiderpartiet engasjerer flest vestlendinger i sosiale medier

Del
Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det omtale av Arbeiderpartiet som har skapt mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i vestlandsmediene har ført til nesten dobbelt så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen. 

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. På vestlandet er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Medier på Vestlandet skriver mest om Ap, Høyre og Frp
Medier med nedslagsfelt på vestlandet har publisert om lag like mange artikler knyttet til Ap, Høyre og Frp. De tre partiene har generert 5000 artikler hver den siste måneden. Dette er 1500 flere artikler enn neste parti på listen, som er Venstre. Samlet står Ap, Høyre og Frp for nesten 50 prosent av partiomtalen på vestlandet.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. På vestlandet ser vi at disse tre partiene har en spesielt sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene, uttaler Lindebjerg.

Overraskende dekning av bompengepartiet
Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) står kun for to prosent av partiomtalen den siste måneden.

- Selv om FNB både har skapt mange redaksjonelle oppslag og mye engasjement i sosiale medier det siste halve året, viser vår analyse at partiet på ingen måte har dominert den siste måneden, sier analysesjefen.

Parti

Engasjement i sosial medier

Arbeiderpartiet (AP)

41 %

Fremskrittspartiet (FrP)

27 %

Høyre (H)

12 %

Venstre (V)

7 %

Miljøpartiet de Grønne

4 %

Senterpartiet (SP)

3 %

Kristelig Folkeparti (KrF)

3 %

Sosialistisk Venstre (SV)

3 %

Rødt (R)

1 %

Folkeaksjonen nei til mer bompenger

1 %

Parti

Partiomtale i lokal- og regionmedier

Arbeiderpartiet (AP)

16 %

Høyre (H)

16 %

Fremskrittspartiet (FrP)

15 %

Venstre (V)

11 %

Senterpartiet (SP)

11 %

Kristelig Folkeparti (KrF)

11 %

Sosialistisk Venstre (SV)

8 %

Miljøpartiet de Grønne

6 %

Rødt (R)

3 %

Folkeaksjonen nei til mer bompenger

2 %

Kilde: Retriever

Datagrunnlag: Redaksjonelle oppslag i papir- og nettmedier med nedslagsfelt på Vestlandet

Nøkkelord

Kontakter

Guro Lindebjerg
Analysesjef i Retriever


guro.lindebjerg@retriever.no
Tlf. 98088748

Bilder

Om Retriever Norge

Retriever Norge
Retriever Norge
Langkaia 1 - Havnelageret
0150 Oslo

+47 22 91 03 50http://www.retriever.no

Retriever er Nordens ledende leverandør av medieovervåkning, mediearkiv og medieanalyseGjennom våre 20 år som medieovervåker har vi samlet enorme mengder med data fra det nordiske medielandskapet. Daglig fyller vi på våre databaser med millioner av artikler, innslag og innlegg fra redaksjonelle og sosiale medier.

Retriever eies av norske NTB (Norsk Telegrambyrå) og svenske TT (Tidningarnas Tele- grambyrå).

Vi er lokalisert i Oslo, Stockholm, København og Helsinki. 

Følg pressemeldinger fra Retriever Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Retriever Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Retriever Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye