Arbeiderpartiet engasjerer flest vestlendinger i sosiale medier
Omtalen av Ap i vestlandsmediene har ført til nesten dobbelt så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen.
-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. På vestlandet er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.
Medier på Vestlandet skriver mest om Ap, Høyre og Frp
Medier med nedslagsfelt på vestlandet har publisert om lag like mange artikler knyttet til Ap, Høyre og Frp. De tre partiene har generert 5000 artikler hver den siste måneden. Dette er 1500 flere artikler enn neste parti på listen, som er Venstre. Samlet står Ap, Høyre og Frp for nesten 50 prosent av partiomtalen på vestlandet.
- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. På vestlandet ser vi at disse tre partiene har en spesielt sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene, uttaler Lindebjerg.
Overraskende dekning av bompengepartiet
Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) står kun for to prosent av partiomtalen den siste måneden.
- Selv om FNB både har skapt mange redaksjonelle oppslag og mye engasjement i sosiale medier det siste halve året, viser vår analyse at partiet på ingen måte har dominert den siste måneden, sier analysesjefen.
Parti |
Engasjement i sosial medier |
Arbeiderpartiet (AP) |
41 % |
Fremskrittspartiet (FrP) |
27 % |
Høyre (H) |
12 % |
Venstre (V) |
7 % |
Miljøpartiet de Grønne |
4 % |
Senterpartiet (SP) |
3 % |
Kristelig Folkeparti (KrF) |
3 % |
Sosialistisk Venstre (SV) |
3 % |
Rødt (R) |
1 % |
Folkeaksjonen nei til mer bompenger |
1 % |
Parti |
Partiomtale i lokal- og regionmedier |
Arbeiderpartiet (AP) |
16 % |
Høyre (H) |
16 % |
Fremskrittspartiet (FrP) |
15 % |
Venstre (V) |
11 % |
Senterpartiet (SP) |
11 % |
Kristelig Folkeparti (KrF) |
11 % |
Sosialistisk Venstre (SV) |
8 % |
Miljøpartiet de Grønne |
6 % |
Rødt (R) |
3 % |
Folkeaksjonen nei til mer bompenger |
2 % |
Kilde: Retriever
Datagrunnlag: Redaksjonelle oppslag i papir- og nettmedier med nedslagsfelt på Vestlandet
Nøkkelord
Kontakter
Guro Lindebjerg
Analysesjef i Retriever
guro.lindebjerg@retriever.no
Tlf. 98088748
Bilder
Om Retriever Norge
Retriever er Nordens ledende leverandør av medieovervåkning, mediearkiv og medieanalyse. Gjennom våre 20 år som medieovervåker har vi samlet enorme mengder med data fra det nordiske medielandskapet. Daglig fyller vi på våre databaser med millioner av artikler, innslag og innlegg fra redaksjonelle og sosiale medier.
Retriever eies av norske NTB (Norsk Telegrambyrå) og svenske TT (Tidningarnas Tele- grambyrå).
Vi er lokalisert i Oslo, Stockholm, København og Helsinki.
Følg pressemeldinger fra Retriever Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Retriever Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Retriever Norge
FNI-indeksen for norsk økonomi faller som en stein16.7.2022 07:58:00 CEST | Pressemelding
Etter en periode med stor usikkerhet indikerer FNI-indeksen nå en sterkt fallende konjunkturutvikling. Ved utgangen av juni i år er nivået like lavt som covid-sommeren 2020.
Norsk økonomi: Tross internasjonal usikkerhet ligger FNI på trendnivå9.3.2022 14:50:56 CET | Pressemelding
Gitt den internasjonale geopolitiske uroen som har inntruffet de siste ukene kunne en kanskje forvente et fall i FNI, men utviklingen indikerer en vekst på trend ved utgangen av februar.
FNI-indeksen svakt opp mot trend igjen7.1.2022 15:15:50 CET | Pressemelding
FNI-indeksen bruker mediedata for å måle tilstanden i norsk økonomi og er oppdatert med nye tall for desember. I takt med forverringen av pandemien falt indeksen betydelig gjennom november. Dette fallet ser imidlertid ikke ut til å vedvare.
FNI-indeksen faller betydelig i takt med forverringen av pandemien6.12.2021 08:56:52 CET | Pressemelding
FNI-indeksen bruker mediedata for å måle tilstanden i norsk økonomi. FNI-indeksen med oppdaterte tall for november viser at i takt med forverringen av pandemien faller indeksen betydelig.
FNI-indeksen for norsk økonomi: svakt over trend15.9.2021 09:26:42 CEST | Pressemelding
Den oppgraderte FNI-indeksen for norsk økonomi er oppdatert med nye tall for august. Sammenlignet med forrige oppdatering i slutten av juli, faller FNI noe tilbake til et nivå like under trend.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom