Arbeiderpartiet engasjerer flest vestlendinger i sosiale medier

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det omtale av Arbeiderpartiet som har skapt mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i vestlandsmediene har ført til nesten dobbelt så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. På vestlandet er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Medier på Vestlandet skriver mest om Ap, Høyre og Frp
Medier med nedslagsfelt på vestlandet har publisert om lag like mange artikler knyttet til Ap, Høyre og Frp. De tre partiene har generert 5000 artikler hver den siste måneden. Dette er 1500 flere artikler enn neste parti på listen, som er Venstre. Samlet står Ap, Høyre og Frp for nesten 50 prosent av partiomtalen på vestlandet.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. På vestlandet ser vi at disse tre partiene har en spesielt sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene, uttaler Lindebjerg.

Overraskende dekning av bompengepartiet
Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) står kun for to prosent av partiomtalen den siste måneden.

- Selv om FNB både har skapt mange redaksjonelle oppslag og mye engasjement i sosiale medier det siste halve året, viser vår analyse at partiet på ingen måte har dominert den siste måneden, sier analysesjefen.

Parti

Engasjement i sosial medier

Arbeiderpartiet (AP)

Fremskrittspartiet (FrP)