Apple ypper seg mot Vipps

Vipps har på kort tid rukket å bli den dominerende betalingstjenesten innenfor sitt segment her til lands, og spørsmålet er om inntoget av Apple Pay nå kan utfordre denne posisjonen.
Med lanseringen av Apple Pay i Norge like om hjørnet blir det spennende å se om den amerikanse giganten kan utfordre Vipps' dominante markedsposisjon i tiden fremover. FOTO: DRAGANA GORDIC/FREEPIK

Med sine nærmere tre millioner brukere har Vipps i løpet av kort tid rukket å bli den lokale de facto-standarden for vennebetaling, og selv om Apple Pay primært vil fokusere på mobilbetaling i butikk i oppstartfasen, er det liten tvil om at de kommer til å implementere sin vennebetalingstjeneste – som per i dag kun er tilgjengelig på det amerikanske markedet – i den nærmeste fremtid.

– Vi har lenge vært klare over at Apple Pay lanserer i Norge, og at de ville ta opp konkurransen lokalt. Vi kommer nok også til å se at flere aktører går inn i betalingsmarkedet fremover og at konkurransen øker, sier Vipps-sjef Rune Garborg til Dinero.no.

I utrullingsfasen vil dermed ikke selskapenes betalingstjenester overlappe hverandre, noe som langt på vei vil hindre en direkte konkurranse om markedsandeler. Men dette vil nok raskt endre seg. Vipps har tidligere gjort forsøk på å bevege seg over i varehandelsmarkedet, og deres ambisjon har lenge vært å bli det foretrukne betalingsinstrumentet ved alle typer betalinger.

– Vi jobber kontinuerlig med å tilby flere tjenester innen betaling. Vår ambisjon er at vi skal bygge smartbetaling gjennom Vipps, og være tilgjengelig i alle betalingssituasjoner. [Når det gjelder] mobilbetaling i butikk ønsker vi å tilby noe som er enklere og billigere enn dagens løsning, det tror vi er nøkkelen til å lykkes. Vi følger godt med på hva som skjer i markeder som har tilbudt mobilbetaling en lengre periode, som for eksempel Danmark, og hva som har fungert og ikke fungert der, sier Garborg.

Fusjon med styrket lokal forankring

I april ble det kjent at den potensielle fusjonen mellom Vipps, BankID og BankAxept hadde blitt godkjent under visse skjerpede omstendigheter av Konkurransetilsynet.

– Konkurransetilsynets hovedbekymring knytter seg til at det fusjonerte selskapet kan begrense tilgangen til BankAxept og BankID for konkurrerende betalingsløsninger, og at dette skal føre til redusert konkurranse til skade for norske forbrukere, uttalte avdelingsdirektør for Finans og Kommunikasjon i Konkurransetilsynet Gjermund Nese til Dinero.no før fusjonen ble godkjent.

En av forutsetningene var at det nyetablerte selskapet måtte forplikte seg til å tilby BankID og BankAxept til konkurrerende betalingsløsninger over en periode på tre år (med opsjon på mulig forlengelse), samt at sistnevnte også skal kunne tilbys som en separat og enkeltstående tjeneste. Vipps har dermed ikke enerett på tjenestene i tiden fremover, så i hvor stor grad kan man da anse det som et konkurransefortrinn ovenfor andre aktører?

– Mulighetene for å levere bedre og mer kostnadseffektive løsninger fra det nye selskapet er store. De tre selskapene har bidratt til at Norge ligger helt i verdenstoppen når det kommer til effektive betalingstjenester og identifikasjon. Innovasjon handler om å gjøre ting enda bedre, og vi mener at vi sammen er bedre rustet til å utvikle fremtidens løsninger i det tempoet markedet utvikler seg. Vårt fokus ligger på å levere de aller beste tjenestene til brukerne, og være deres førstevalg, avslutter Garborg.

Forbrukerportalen Dinero tilbyr tjenester for å forenkle beslutningsprosessen ved valg av tilbydere innen bank, finans og forsikring, og vår ambisjon i denne sammenhengen er å være bindeleddet mellom forbrukere og aktører. Vi utarbeider redaksjonelle tester og artikler, samt avanserte anbudstjenester for å innhente oversikt over tilbydernes vilkår.