Apparatjik designer årets reflekser for Trygg Trafikk

Musikk- og kunstkollektivet Apparatjik, grunnlagt i 2008 av Magne Furuholmen i A-ha, Guy Berryman i Coldplay, Jonas Bjerre i Mew og Martin Terefe, designer årets reflekser for Trygg Trafikk.

Apparatjik har designet årets refleksdagsreflekser for Trygg Trafikk. Foto: Apparatjik. Design: Trygg Trafikk/Nina Håvik.

Apparatjik leker med sjangere og symboler i det udefinerbare området mellom populær- og finkultur, og nå har de laget kule refleksmedaljer og humoristiske, korps- eller militærinspirerte refleksbånd for at du skal bli sett.

- Medaljer er en sterk måte å gi status til refleksene på. Å få en medalje gir stolthet, og medaljer bæres alltid med rak rygg, sier Magne Furuholmen, på vegne av Apparatjik.

«I deserve a medal»
Refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt i mørket med 85 prosent. Furuholmen og de andre i Apparatjik synes det er morsomt å bidra med et kunstkonsept som i tillegg kan redde liv.

På refleksbåndene står det «I deserve a medal» og «Badge of honor», på refleksmedaljene «I am a star», «A particular merit» og «A».

- Wear with pride! Jeg skal bruke refleksene når jeg står på scenen, og selvfølgelig når jeg er ute og går i mørket, sier Magne Furuholmen.

Fortjener å bli sett
Trygg Trafikk er stolte over at Apparatjik har laget årets reflekser. De siste årenes samarbeid med blant andre Nicolay Aamodt, Unni Askeland og Pushwagner, viser at kunstnerne hjelper til å gi økt bevissthet og oppmerksomhet rundt bruken av refleks.

- Refleksmedaljene gjør deg synlige i mørket og alle fortjener å bli sett. Fest medaljen til alt yttertøy før du går ut – det kan redde livet ditt, sier seniorrådgiver Carina Henske i Trygg Trafikk.

Refleksdagen 15. oktober
Den nasjonale Refleksdagen er viktig for å få flere til å bruke refleks. Trygg Trafikk oppfordrer politiet, Statens vegvesen, fylkeskommuner, kommuner, bedrifter og frivillige organisasjoner til å bidra til å gjøre Refleksdagen kjent. Dagen markeres med ulike aktiviteter, som for eksempel å gi de ansatte reflekser og informasjon om hvor viktig det er at også voksne bruker refleks. Trygg Trafikks arbeid med Refleksdagen er et samarbeid med SpareBank 1 Forsikring.

Mer informasjon:

Pressebilder av refleksene Apparatjik har laget for Trygg Trafikk: http://www.tryggtrafikk.no/pressemeldinger/

Kjøp refleksene her: http://reflexprodukter.no/collections/refleksdagen

Om Apparatjik: www.apparatjik.com
Om Trygg Trafikk: www.tryggtrafikk.no

Fakta om refleks

• Refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt i mørket med 85 prosent.
  • Du trenger refleks selv om det er gatebelysning. Flest fotgjengerulykker skjer i byene.
  • Refleksen bør henge i knehøyde.
  • Bilisten har 10 sekunder til å reagere hvis du bruker refleks, går du uten har han bare to sekunder til rådighet.
  • Refleks er forbruksvare, riper svekker refleksjonen.

I am a star - årets refleks designet av Apparatjik. Foto: Trine Bjervig
Refleksdagsrefleksene 2015 designet av Apparatjik. Foto: Trine Bjervig
I deserve a medal - en av slap-wrapene designet av Apparatjik. Foto: Trine Bjervig