Apollo spår et utsolgt Hellas

10.1.2017 07:30 | Apollo

Totalt vil nordmenn bestille pakkereiser for over åtte milliarder i 2017, og for 800 millioner kroner bare i januar. Apollo melder om en total salgsøkning på 15 prosent sammenliknet med samme tid i fjor, og mest øker Hellas. Hele 43 prosent av alle pakketurer fra Norge vil gå til de greske øyene i sommer.

Apollo melder om solid økning i etterspørselen til de mest populære reisemålene, som Kreta, Mallorca og Kroatia. Det er spesielt salget av reiser til greske øyer som øker mest, med 17 prosent.

- Med situasjonen i Tyrkia skapes det et press på Hellas som reisemål fra hele Europa. Fortsetter det i dette tempoet kan vi risikere et utsolgt Hellas i fellesferien allerede før påske, mener Erik Haug, administrerende direktør i Apollo.

Prisoppgang for etternølere i år

Totalt skal 750 000 nordmenn reise på pakketur i sommer. Beregninger gjort av reisearrangøren viser at Hellas blir størst med 325 000 reisende. På andreplass ligger Mallorca, etterfulgt av Kroatia som øker med 50 prosent sammenliknet med fjoråret. Haug advarer derfor om større prisoppgang i år for etternølerne da «alle» vil til de samme stedene.

- Hvis du skal til de mest populære reisemålene i Hellas, Kroatia og Spania, bør du sikre deg ferien så fort som mulig. Venter man for lenge kan man faktisk risikere at reisen i skoleferien fort kan øke så mye som 20-25 prosent – uavhengig av om det er pakketur eller ikke. Mitt råd er derfor: Bestill nå, før utvalget blir mindre og dyrere!

Også Ticket, Norges største reisebyråkjede melder om en salgsøkning. Sammenliknet med fjoråret skal så langt 14 prosent flere på tur i 2017. Også her er Hellas, Spania og Kroatia de mest populære reisemålene.

- Det er stor kamp om plassene, så hvis man ønsker seg til et spesifikt sted eller hotell i et av disse landene bør man ikke vente for lenge, konkluderer Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef.

2017 blir et godt reiseår

I følge en SIFO undersøkelse gjennomført av Ticket opplyste ti prosent at de planlegger å reise mer i år enn i 2016, og siste tall fra Finn.no viser at hele 24 prosent av oss planlegger å bruke mer penger på reiser i 2017 enn i fjor.

- Mat, drikke, utflukter og aktiviteter blir stadig viktigere for oss på ferie. Vi skal leve «det søte liv» og kutter sjeldent ned på feriebudsjettet. Faktisk gjør vi snarere tvert om: Norge er det landet i Norden hvor man selger mest fire og fem-stjerners hoteller, sier Haug og får støtte fra Wolff Andresen i Ticket:

- Nordmenn er blitt mye mer kvalitetsbevisste. Vi vil ha firestjerners hotell og oppover, og unner oss det lille ekstra på ferie.

Hit reiser flest nordmenn på ferie i sommer:

• Hellas:     325 000 – hvorav 160 000 reiser til Kreta
  • Spania:    130 000
  • Kroatia:    50 000 – økning på 50 % sammenliknet med fjoråret
  • Bulgaria:  50 000
  • Kypros:    45 000
  • Tyrkia:      45 000

Apollos sommernyheter:

Oslo:Direktefly til Kalamata/Peloponnes, Lesvos og Montenegro. Ekstrafly til Skiathos og Karpathos i høysesong.

Bergen:Direktefly til Kypros og Kos og eget fly til Rhodos. Ekstrafly til Kreta og Kroatia.

Stavanger:Ekstrafly til Kroatia på onsdager

Molde:Direktefly til Kroatia

Evenes:Direktefly til Kroatia

13 direkteflyvninger til Kroatia fra 9 flyplasser: Oslo, Torp, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Molde, Ålesund, Trondheim og Evenes.