Åpner for salg av nye Passat

Det er nå åpnet for forhåndsbestilling av den nye Volkswagen Passat stasjonsvogn. Passat GTE får rekkevidde på opptil 55 km (WLTP). Lanseringen i Norge blir i september.
Nye Passat stasjonsvogn

Nye Passat GTE får betydelig oppgradert elektrisk rekkevidde, med 55 km målt etter WLTP (70 km etter NEDC)*, samtidig som systemeffekten på 160 kW/ 218 hk gir kombinasjonen av elektromotor og turbobensin komfortable langtursressurser.

- Vi ser frem til at Passat kommer i ny utgave med mange innovasjoner. Ikke minst gleder vi oss til å lansere den nye Passat GTE med økt rekkevidde. Passat GTE har vært en populær modell i Norge og stått for en betydelig andel av Passat-salget, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen. Vi har spesielt store forventninger til den, tilføyer Edvardsen-Eibak.

Passat får en stor teknisk oppdatering som viser vei for kommende modeller. Den kommer med en ny generasjon infotainmentssystem med integrert SIM-kort og nye online-tjenester. Nye Passat får også delvis autonom kjøring, fra stillestående til motorveisfart (opptil 210 km/h).

«Travel Assist» får verdenspremiere i Passat. Som første Volkswagen blir Passat utstyrt med «IQ.DRIVE», et system som gjør det mulig å kjøre delvis autonomt i alle ønskelige hastigheter – helt fra stillestående og opptil 210 km/h. En viktig del av «Travel Assist» er et kapasitivt ratt (også det før første gang i en Volkswagen). Rattet registrerer førerens berøringer, og utgjør dermed et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.

Nye Passat får viktige sikkerhetsoppgraderinger som «Emergency Steering Assist», som bruker bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og «IQ.LIGHT» - interaktive LED-matrix frontlys som gjør natt til dag. Dette er en innovativ lysteknologi som tidligere bare har vært mulig å levere i Touareg, som nå blir standard på alle utgaver av Passat i Norge.

Parallelt med introduksjonen av den nye Passat, introduseres den tredje generasjon av det modulære infotainmentssystemet (MIB3). Det inneholder «App Connect» – et grensesnitt for integrering av smarttelefonapper, for første gang hos Volkswagen også med mulighet for trådløs tilkopling av «Apple CarPlay».

Om ønskelig, er nye Passat alltid online, siden et integrert SIM-kort er standard. Det gir tilgang til en forbedret navigasjonstjeneste med sanntidsoppdateringer, musikkstrømmetjenester, Internett-radio, en naturlig (online-basert) stemmestyringsfunksjon, og sømløs tilknytning til online-tjenester fra «Volkswagen We».

I tillegg vil det bli mulig å ta med seg bilens innstillinger via en kommende skytjeneste, og smarttelefoner vil kunne brukes som «Mobile Key» for åpning og start av nye Passat.

MIB3-systemet får også en ny «Digital Cockpit», en konsekvent videreutvikling av forgjengerens «Active Info Display». «Digital Cockpit» har tre forskjellige display-konfigurasjoner, som føreren kan velge mellom med et tastetrykk på multifunksjonsrattet.

Nye Passat GTE tilfredsstiller allerede de kommende Euro 6d-utslippskravene (gjeldende fra 2021), mens alle andre TSI- og TDI-motorer tilfredsstiller Euro 6d-TEMP. Alle bensin- og dieselmotorer er utstyrt med partikkelfilter.

Modellprogram og priser i Norge

Med den nye Passat lanserer Volkswagen i Norge et forenklet modellprogram for Passat-modellene, hvor mye utstyr er sortert i pakker.

Kundepris

Passat Businessline

1,5 150 hk TSI 7-trinns DSG

1,6 120 hk TDI 7-trinns DSG

2,0 150 hk TDI 7-trinns DSG

Passat R-line

2,0 272 hk TSI 4MOTION 7-trinns DSG

2,0 190 hk TDI 4MOTION 7-trinns DSG

Passat Alltrack

2,0 190 hk TDI 4MOTION 7-trinns DSG

Passat GTE

1,5 218 hk TSI 6-trinns DSG plug-in hybrid

Priser eks. frakt- og leveringsomkostninger.

Høyt utstyrsnivå for Passat i Norge

Helt siden Volkswagen lanserte dagens Passat-modell i 2014, har Passat i Norge hatt Europas høyeste standardutstyrsnivå. Nå tas dette enda lenger og nye Passat blir en modell med svært høyt standardutstyrsnivå. Av høydepunkter kan vi nevne følgende og understreker at dette er standard på samtlige modeller:

-       LED Matrix hovedlys

-       Discover Media 8" navigasjon

-       WeConnect

-       Trådløs AppConnect med støtte for Android Auto og Apple CarPlay

-       Lane og Side Assist

-       Emergency Assist 2.0

-       Rear Cross Traffic Alert

-       Traffic Jam Assist

-       Sidekollisjonsputer også for baksetet

-       Knekollisjonspute for fører

Alt av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr som fabrikken kan levere på Passat er standard på alle modeller i Norge.

WeConnect

Den nye Passat blir den første modellen ut med WeConnect som erstatter tidligere Car-Net. Den største fordelen med WeConnect for kunden er at bilen er kontinuerlig koblet til internett gjennom en kommunikasjonsmodul som sitter i bilen fra fabrikk. Kunden vil få full tilgang til appstyring av bilen samt Guide & Inform-tjenestene uten å måtte "vekke" bilen eller koble til via delt internett på telefonen. Datatrafikken bekostes av Volkswagen AG.

Utstyrspakker

Det vil fra lanseringen være tilgjengelig flere prisgunstige pakker. Til Passat Alltrack og Passat GTE vil det bli tilgjengelig en Exclusive-pakke som er svært fordelaktig med en kundebesparelse på over kr 11.000,- og inneholder følgende:

- Area View, Easy Open-pakke, Discover Pro 9,2 navigasjon, Digital Cockpit, induksjonslading for mobiltelefon, Mobile Key og komplett skinninteriør.

I tillegg er den populære Transportpakken videreført.Den har en kundebesparelse på over kr 5.000,- og inneholder som før elektrisk utfellbart tilhengerfeste, nettingvegg, fjernbetjent parkeringsvarmer med appstyring for alle modeller og bagasjeromsnett.

*Rekkevidde, forbruks- og utslippstall er prognoseverdier.

Nye Passat stasjonsvogn
Passat GTE
Passat Alltrack
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen

240 33 300http://www.vw.no

Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen2.1.2024 14:16:58 CET | Pressemelding

Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.