Antall branner i asylmottak ble halvert i 2016

28.6.2017 10:05 | NHO Service

Forekomsten av brann i asylmottak ble halvert i 2016 sammenlignet med 2014-2015, viser ny statistikk fra NHO Service og Driftsoperatørforum (DROF).

-Trenden har vært positiv siden 2010. Bransjen satser systematisk forebyggende, sier fagsjef Maria Reklev i NHO Service.

NHO Service og DROF samarbeider om en årlig statistikk over brann- og vannskader i asylmottak. Statistikken er hentet fra 114 mottak, som har samarbeidsavtale med UDI. Disse hadde 14.265 plasser i sentraliserte og desentraliserte mottaksbygg og sto for 4,1 millioner overnattingsdøgn. Dette utgjør halve mottakskapasiteten i Norge, regnet i døgn i 2016.

NHO Service og DROF samarbeid om statistikk er en del av det forebyggende arbeidet. Økt kunnskap bidrar til bedre sikkerhet og er særlig viktig for operatører, UDI, forsikringsselskaper, kommuner og naboer til asylmottak.

I 2016 er forekomsten av brann i asylmottak halvert fra 2014-2015-nivå, justert for hvor mange som bodde i mottakene hvert år (beregnet ved hjelp av beboerdøgn). Dette er en forsterking av den nedadgående trenden man har sett i UDIs brannstatistikk for 2010-2015 og tidligere årsserier av denne brannstatistikken, som går tilbake til 2011. De nyeste tallene fra NHO Service og Drof viser at det i 2016 brenner like sjelden i mottak pr 100.000 personer som det brenner i private boligblokker. Det er oppsiktsvekkende godt nytt for de som bor i mottak, er nabo med mottak eller arbeider i mottak, heter det i rapporten.

Reduksjonen i antall branntilfeller skyldes først og fremst et godt samarbeid mellom driftsoperatørene, brannvesenet og UDI om brannreduserende tiltak i mottaksbyggene. Alle mottak driver kvartalsvis brannøvelser. Alle beboere på mottaket som regnes som gamle nok deltar. Det er installert komfyrvakt kjøkken og sprinkelanlegg i taket og sengetøyet er brannsikkert.

Rapporten viser ser at de fleste branntilløpene og branntilfellene starter i kjøkkenet og at komfyrvakt har en god avvergende effekt i å begrense brannens omfang. I det ene tilfellet der en brann på et kjøkken ledet til stor skade hadde beboerne i det desentraliserte mottaket demontert komfyrvakten selv. Dette er ett av tre forsikringstilfeller forårsaket av brann i året som har gått.

Vannskader
Mottakene, som rapporterte inn i undersøkelsen, hadde til sammen 176 vannskader. Forekomsten var høyest i sentraliserte ordinære mottak, med 5,3 vannskader pr. 100.000 beboerdøgn. Den laveste forekomsten var i transitt og forsterkede avdelinger, som hadde en forekomst på 1,2 vannskader pr.100.000 beboerdøgn.

Vannskadene varierer svært i omfang, fra tett sluk med vannsøl til større flomskade. Bare 7 av de 176 registrerte vannskadene i 2016 resulterte i forsikringssak. Det er under 4 %.

Se rapporten (pdf) her

For kommentarer: fagsjef Maria Reklev i NHO Service, mobil 916 86 195

Baard Fiksdal, Informasjonssjef i NHO Service 930 88 777 baard.fiksdal@nhoservice.no

NHO Service er den nest største landsforeningen i NHO med 700 bedrifter og over 4000 virksomheter.