Ansvar for å ivareta personvernet hviler på det svakeste leddet
De siste årene har det vært en rask utvikling innen innsamling, analyse og bruk av stordata blant store norske bedrifter.
En ny rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet ser på tre bransjer som har store mengder forbrukerdata. Mediebransjen har stordata om vår digitale mediebruk, dagligvarekjedene har stordata om våre dagligvarekjøp, og bank og finans har stordata om våre kontobevegelser.
Felles for alle tre bransjene er at de er i en prosess der de i økende grad analyserer og benytter seg av stordataene. Men det er også forskjeller mellom bransjene når det gjelder hva slags data som samles inn, hvordan de analyseres og brukes, og i hvilken grad data deles med tredjepart.
Persondata som betaling
Forskerne viser hvordan bank- og finansnæringen er i en særstilling når det gjelder forbruker- og personvern i årene som kommer. Gjennom kontroll av kreditt har denne bransjen stor innflytelse på forbrukerne både i form av deres tilgang på bolig, velferdstjenester og forbruk.
Denne bransjen genererer store mengder persondata som settes sammen på nye måter, og som benyttes i kredittvurderinger av kunder og i utviklingen av nye tjenestetilbud. Utvikling av kundebehandling basert på nedbemanning og automatisering antas å få stor betydning framover. I tillegg ser en for seg at konkurransehensyn og nye forordninger vil medvirke til økt deling av kontoinformasjon til tredjepart i form av at mindre foretak og virksomheter med hovedkontor i land med mer liberal personvernlovgivning får anledning til å drive betalingsformidling fra konto til konto.
– Vi ser helt klart mulighetene for å et økt markedsføringspress mot kunder til å benytte persondata som en del av betalingen for nye og mer kundevennlige betalingsløsninger, sier forskningssjef Arne Dulsrud ved SIFO.
– Etter vår mening vil en slik utvikling tilsi at bank og finansnæringen burde få en særskilt plass i prioriteringen av tilsynsoppgaver de neste årene både hos Datatilsynet når det gjelder personvern, Forbrukertilsynet når det gjelder markedsføring og Finanstilsynet når det gjelder overvåkning av etterlevelse av konsesjonskrav og gjeldende lovkrav.
De mest sårbare av oss må gjøre jobben
I det nye personverndirektivet GDPR gis forbrukeren myndighet, fullmakt og beskyttelse gjennom prinsippet om at individet har full råderett over egne persondata (portabilitet) og samtykke dersom det skjer endringer i formålet med bruken av data.
Hensynet til beskyttelse hviler i stor grad på individets egen evne til å foreta en fornuftig og rasjonell avveining mellom nytte ved å gi fra seg persondata på den ene siden, og kostnader og risiko på den andre. Ut fra en prinsipiell vurdering er det grunn til å spørre om denne mekanismen vil gi forbrukere og individer en tilstrekkelig beskyttelse.
Forbrukere representerer en sammensatt kategori med utsatte og sårbare grupper med svært ulike forutsetninger til å gjøre «fornuftige» valg på nettet og i en digital markedskontekst der kunnskap og innsikt er svært asymmetrisk fordelt mellom selger og forbruker.
Tidligere SIFO-forskning viser også at det er høyst varierende om forbrukerne forholder seg til brukervilkår.
– Det største reguleringsansvaret hviler på det svakeste leddet, sier Dulsrud. Til sammen gir dette gode grunner for å følge utviklingen tett både fra tilsynsmyndigheter og forskning. Vi vil trenge mer kunnskap om hvordan forbrukerne agerer og navigerer i en digital markedskontekst.
Referanse: Arne Dulsrud og Frode Alfnes: Når stordata blir Big Business. SIFO Oppdragsrapport nr. 10-2017.
Rapporten er skrevet på oppdrag for Barne- og likestillingsdepartementet
Kontakt:
Arne Dulsrud, arne.dulsrud@sifo.hioa.no, tlf. 959 75 689
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti LassenKommunikasjonsrådgiver SIFO
Tel:+47 920 94 990kjersti.lassen@sifo.hioa.noBilder
Lenker
Om OsloMet
Forbruksforskningsinstituttet SIFOs forskning skal bidra til å belyse og forstå forbrukets og forbrukernes rolle og betydning i samfunnet og bidra til kunnskapsgrunnlaget for forbrukerpolitikken i Norge.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Fra frykt for "svenske tilstander" til utdanning for flerkulturelle unge15.4.2024 15:54:06 CEST | Pressemelding
26 april 2024, fredag inviterer OsloMet til et seminar der blant annet flerkulturelle unge snakker om utfordringer med å søke seg til høyere utdanning.
Ny studie: Foreldre som blir fratatt sine barn blir sosialt avvist og ekskludert8.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Undersøkelsen viser også at foreldrenes reaksjoner etter en omsorgsovertagelse må bli forstått som sorg og ikke egenskapsforklares som mangler ved foreldrene.
Hvorfor skal universitetene samarbeide med arbeidslivet?11.3.2024 13:02:17 CET | Pressemelding
Hvordan kan samfunn og forskning lære av hverandre? Velkommen til seminar om erfaringene fra samarbeidet mellom OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand.
Frokostmøte: Bidrar høyere utdanning til sosial mobilitet?11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
I flere land har det de siste årene vært hevdet at utdanningssystemet bidrar til å opprettholde sosiale forskjeller, snarere enn å utjevne dem. Er det samme tilfelle i Norge?
Hvordan kan vi styrke barnevernets arbeid med vold og overgrep?16.2.2024 06:30:00 CET | Pressemelding
Hvordan forstår og håndterer barnevernstjenesten saker der det er mistanke om eller avdekket vold og overgrep, og hvordan opplever barn og foreldre barnevernets arbeid i slike saker? Dette er temaet i en fersk studie fra OsloMet som slippes 5. mars.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom