Yrkestrafikkforbundet

Ansetter rumenske sjåfører på dumpet anbud

Del
Oslo Kommunen skal hindre sosial dumping, men ansetter rumenske sjåfører på dumpet anbud. Yrkestrafikkforbundet (YTF) har levert høringssvar til Renovasjonsetaten i Oslo kommunes avfallsstrategi mot 2025. – Vi er bekymret for at kommunen godtar anbud på renovasjonstjenester som ligger hele 125 millioner under det nest laveste anbudet. Sjåførene ender opp med å betale kostnaden, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy.

Nå er det kjent at Veireno, selskapet som skal ta over avfallskjøringen i Oslo, skal ansette opp mot 130 rumenere. – Disse vil ikke nødvendigvis ha kjennskap til norsk vinterføre og de vil heller ikke kjenne byen og utfordringene her godt, sier Furøy. Oslo kommune bør i stedet satse på den dybdekunnskapen som allerede finnes blant avfallssjåførene.

Forbundslederen trekker paralleller til andre bransjer, hvor det er sjåførens lønninger og arbeidsmiljø som til slutt er faktorer som blir skadelidende i lavt prisede anbud. 

– Et av forslagene som vil gjøre at vilkårene ikke forværres mellom anbud, er virksomhetsoverdragelse av de ansattes lønns- og pensjonsbetingelser. Vi håper det rødgrønne byrådet kan se verdien av dette, sier Furøy. Virksomhetsoverdragelse praktiseres per i dag mellom anbud i bussektoren. 

Pris bør vektes mindre

– I en årrekke har YTF arbeidet for at pris skal vektes mindre i bussanbudene, og at innkjøper i større grad skal se på andre faktorer som miljø, materiell og HMS. På dette området har Oslo kommune gjennom administrasjonsselskapet Ruter vært en spydspiss i nasjonal sammenheng ved å være det første anbudsområdet som vekter pris mindre enn 50 prosent, sier Furøy.

YTF registrerer med bekymring at det motsatte er tilfelle i renovasjon, hvor pris er det desidert viktigste. I strategien påpeker Renovasjonsetaten selv at kommunen skal «sørge for et godt arbeidsmiljø for sine ansatte og oppdragstakere. Kommunen har et samfunnsansvar og skal bidra til seriøsitet i avfallsbransjen, som hindrer sosial dumping og korrupsjon».

 – Det er sjåføren som må betale kostnaden for anbudet som er for lavt priset. Vi er bekymret for at sluttproduktet blir et usikkert arbeidsmiljø med enda lengre og tyngre dager for sjåføren, som utfører et krevende arbeid, sier Furøy. 

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye