Ansattes spillvaner gir arbeidsgiver bekymring

Akan-direktør Elisabeth Ege.

I 2016 lanserte Akan kompetansesenter verktøyet jegspiller.no. Her kan de som ønsker teste sine spillevaner, både når det gjelder dataspill og pengespill. Informasjonen som legges inn er anonyme.
– Vi ønsket rett og slett å gi alle et tilbud til å teste seg selv og sin spillatferd. Mange er usikre på om de spiller for mye og for lenge, sier Elisabeth Ege.

Ved årsskiftet ble all informasjon som er lagt inn analysert av Nasjonalt kompetansesenter for spillforskning. Denne gjennomgangen viser at forekomsten av problemer knyttet til både pengespill og dataspill er høyere blant dem som har tatt testen hos jegspiller.no enn hva som er tilfellet i befolkningen for øvrig.
– Vi får henvendelser fra arbeidsgivere som er bekymret for ansatte som spiller for mye. De som ringer inn, forteller om svært alvorlige problemer, særlig rundt pengespill. Vi snakker her om ansatte som setter seg i dyp gjeld eller spiller så mye at det går utover arbeidsoppgavene. Sitter man oppe om natten og spiller, så sier det seg selv at man ikke er våken og opplagt når man går på jobb. Og er man bekymret for ikke å kunne betale boliglånet på grunn av spillegjeld, vil man naturlig nok ikke klare å fungere i hverdagen, sier Ege.

Hun understreker at de personene som søker hjelpetiltak, er mer alvorlig stilt enn de som tester seg på jegspiller.no. Men at antallet som har testet seg viser at verktøyet når ut i befolkningen.
– Akan jobber forebyggende. Det er derfor viktig å nå bredt ut, og særlig arbeidslivet der ledere må være bevisst problemene knyttet til spill, se tegnene hos ansatte som kan være i faresonen og sette inn tiltak, sier hun.

Akan-direktør Elisabeth Ege.

Akan kompetansesenter – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk.

Vi setter ledere og medarbeidere i stand til å forebygge og håndtere problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler og spill.

Akan kompetansesenter er en ideell organisasjon, som ble stiftet i 1963 og eies av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten. Virksomheten finansieres av staten ved Helsedirektoratet, LO, NHO, samt egne kursinntekter.

- Gevinsten ligger i åpenheten -

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Er januar fortsatt hvit?26.1.2024 08:00:00 CET | Aktuelt

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp. En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

Ny rapport: Mer risikofylt alkoholbruk blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte i Norge.24.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

En ny rapport fra FHI, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, viser at risikofylt alkoholbruk er mer utbredt blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte. I tillegg viser rapporten at bruk av illegale rusmidler blant sysselsatte er nært forbundet med risikofylt alkoholbruk. -Dette er et viktig argument for at virksomheter bør ha en bevissthet til egen alkoholkultur i sosiale situasjoner og forebygger at deres ansatte blir en del av statistikken, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter.