Sony Music Norway

Anniell mottar Sony-stipendet 2019!

Del

Sony-stipendet 2019 tildeles 27 år gamle Anniell Marlen Åshovd Olsen som jobber som lystekniker i Harstad.Vi gratulerer!

Anniell Marlen Åshovd Olsen (c) Joe Cox
Anniell Marlen Åshovd Olsen (c) Joe Cox

Vinner Anniell Marlen Åshovd Olsen visste ikke om Sony-stipendet før venninnen Bente fortalte at hun hadde nominert henne.
«Jeg følte meg veldig beæret og smigret, men tenkte ikke noe mere over det, for vi i den tekniske bransjen blir sjeldent lagt merke til eller dratt frem i lyset.»

Da Sony Music lanserte Sony-stipendet på kvinnedagen var fokus på tilgang til, eller opplæring på bruk av, teknisk utstyr for kvinner i norsk musikkbransje. Vi mottok gledelig mange, og verdige, nominasjoner. Men nominasjonen for 27 år gamle Anniell skilte seg ut, både i kraft av alt hun allerede har fått til som lysdesigner og -tekniker, samt tydelige og konkrete målsetninger og ambisjoner.
«For oss var hun en åpenbar og inspirerende rollemodell for andre unge som ønsker å satse på yrker som er nisjepreget og kanskje mangler kvinnelig representasjon».

Det var i tiden som teaterstudent ved Middlesex University at Anniell oppdaget lysdesign. «Teaterlinjen der er som et fungerende teater og de utdanner alle rollene som trengs for å sette opp en forestilling fra A til Å. Det første året så har man en finger med i de fleste delene av å sette opp en teaterforestilling, fra det å designe til å være skuespiller. Det var da jeg oppdaget design, og jeg var egentlig den eneste i mitt kull som fant en kjærlighet for lys og hele den tekniske verden rundt.» forteller hun «Jeg fikk veldig god hjelp og veiledning fra lærerne, særlig den tekniske avdelingen på skolen. De lot meg prøve og feile, lærte meg teknikker som egentlig ikke inngikk i den vanlige læreplanen. De begynte å bruke meg på andre prosjekter som trengte lysdesigner og tekniker, så min læringskurve var superbratt i starten, men det er sånn jeg liker det.»

Etter en utplassering på Nationaltheatret i London fikk hun virkelig blod på tann, men var aldri i tvil om at hun skulle tilbake til Norge for å jobbe der.
«Etter at jeg kom tilbake og skulle begynne å skaffe meg kontakter i miljøet, så følte jeg at jeg måtte bevise mer og alltid vise meg fra min beste side fordi jeg var jente. Trodde at et feiltrinn kunne være utslagsgivende for min fremtid. Jeg er 160 cm høy og har en feminin fysikk, så følte at det var det første folk så, og at jeg fort kunne bli dømt. Men jeg nektet å gi meg og skulle være minst like god som alle andre!» Og fordommer har heldigvis ikke vært et problem for Anniell, selv om det er langt mellom kvinnelige teknikere, spesielt i nord. 

En vanlig arbeidsdag inneholder gjerne en god del rigging og programmering, og kanskje et show eller to og det blir aldri ensformig. Langt unna ni til fire-jobben Anniell var fast bestemt på å unngå. I Harstad jobber Anniell med AudioLight, og er full av godord for teamet der.
«De er verdens triveligste kolleger, og har aldri satt noen spørsmålstegn ved mine evner på grunn av at jeg er jente. Jeg rekker kanskje ikke like høyt opp som dem eller er like sterk, men det er sjeldent et problem, og det har aldri vært et grunnlag for at jeg ikke skulle være aktuell for å gjøre en jobb.» 

Anniell forteller at lysdesigner Ingrid S Høsøien har vært et forbilde, men synes det er litt rart å tenke på seg selv som en rollemodell for andre.
«I tillegg til å være drivende dyktig har Ingrid alltid vært så hyggelig når jeg har møtt henne, så hun har gitt meg noe å jobbe mot. Hvis jeg kan inspirere andre på samme måte som hun har inspirert meg vil det være en glede!».
For det er ikke mange jenter som jobber med lysdesign eller -teknikk, og det er et yrke med lange dager og mye fysisk arbeid, så man må ha ekstra driv for å holde på. 

På spørsmål om det er noen konkrete muligheter som åpner seg med stipendet på bankkonto svarer Anniell at hun helt siden 2015 har ønsket å ta kurs innen pyroteknikk. 
«Og nå er det faktisk mulig! Var såvidt innom det på universitetet, og det var veldig gøy.» Hun kjenner få som har kompetansen, og tenker det kan kreativt og spennende, i tillegg til at det kan være nyttig å ha det tilgjengelig i regionen.
«Ellers jobber jeg også med et eget prosjekt sammen med en god venn og kollega som vi håper å få på beina i løpet av 2020, og det er jo ikke til å stikke under en stol at dette stipendet kan komme godt med der også.»

Det har tatt tid å jobbe seg opp, skape relasjoner og kontakter og komme til et punkt hvor man lever, og ikke bare overlever. Men det er allikevel ikke pengene Anniell setter størst pris på. Det å bli sett og verdsatt er viktig. Det var venninnen Bente som fikk gleden av å fortelle henne den gode nyheten. Hun filmet reaksjonen til Anniell, og det er ingen tvil om at hun ble både overrasket og glad.
«Jeg skjønte egentlig at det var noe i gjære da hun var så hemmelighetsfull når hun spurte om vi ikke kunne ta en is i finværet før hun skulle på jobb. Tanken slo meg at det kanskje kunne ha noe med stipendet å gjøre, men trodde helt oppriktig at hun skulle vise meg at jeg var blant tre finalister eller noe lignende. Min egen reaksjon til at jeg vant var mye større enn jeg selv hadde trodd at den skulle være. Jeg liker å tro at jeg til vanlig har ganske god kontroll over meg selv, men i dette tilfellet ble jeg rett og slett overkjørt av mine egne følelser. Det var egentlig gleden av å bli anerkjent og det å bli sett for det jeg har jobbet så hardt for som tok overhand, summen registrerte jeg ikke nesten ikke der og da. Det var bare pur glede og stolthet over meg selv, og en lettelse og en bekreftelse av at jeg får til og at jeg gjør noe riktig!»

 «Vi i Sony Music er stolte og glade for at det første Sony-stipendet har gått til en så flott rollemodell som vi føler Anniell er. Og vi synes det er kult at hele stipendet kanskje – bokstavelig talt – blir svidd av på pyroteknikk-kurs!»

Sony-stipendet var i 2019 kun åpent for kvinner, men det årlige stipendet vil fremover ha ulike musikkrelaterte fanesaker med blant annet inkludering, likeverd, mangfold, mental helse, ungdom og miljø i fokus. 

Juryen i Sony Music har bestått av et utvalg kvinnelige ansatte, inkludert Managing Director Lena Midtveit og Head of PR Strategy Elisabeth Riksen. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Anniell Marlen Åshovd Olsen (c) Joe Cox
Anniell Marlen Åshovd Olsen (c) Joe Cox
Last ned bilde
Anniell mottar Sony-stipendet (c) Bente Haraldsdatter-Valstad
Anniell mottar Sony-stipendet (c) Bente Haraldsdatter-Valstad
Last ned bilde

Om Sony Music Norway

Sony Music Norway
Sony Music Norway
Gjerdrums vei 10A
0484 Oslo

+47 22 88 00 00http://www.sonymusic.no

Vi er Norges ledende plateselskap, og representerer et bredt spekter av aktive internasjonale og norske artister, i tillegg til en omfattende katalog av stor musikkhistorisk betydning, kvalitet og innflytelse.

I Sony Music Entertainment Norway respekterer og beundrer vi våre artister og vi er stolte av å kunne representere og støtte deres visjoner og kreative tiltak. Vi er 40 ansatte som medvirker til å skape et vekstgrunnlag som fremmer musikkens utvikling og som skaper det gode arbeidsmiljøet som kjennetegner oss som virksomhet.

Sony Music Entertainment Norway A/S utgir bl.a. Beyoncé, Madcon, The Chainsmokers, Kygo, Alan Walker, Maria Mena, Camila Cabello, Khalid, Calvin Harris, Marcus & Martinus, Miley Cyrus, Justin Timberlake, Katastrofe, EMIR, Amanda Delara, Foo Fighters, Morgan Sulele, Ina Wroldsen, Hkeem, P!nk, Bruce Springsteen m.fl.

Følg saker fra Sony Music Norway

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Sony Music Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom