Annenhver bilist vurderer elbil

57 prosent av dem som kjører bil vurderer å kjøpe elbil neste gang de skal bytte bil, viser en landsdekkende undersøkelse InFact har gjennomført på vegne av strømleverandøren Fjordkraft.

Elbilen er i framvekst, og aller sterkest står den i aldersgruppen 30 til 44 år. Av disse mener 25 prosent av dem som kjører bil at det er svært aktuelt å kjøpe elbil neste gang de skal innom bilbutikken. Samtidig svarer 46 prosent at elbil kan være aktuelt, og dermed er det nesten tre av fire som stiller seg positiv til å eie elbil.

Samlet er 14 prosent av bilistene i dag svært positive til elbil, mens 43 prosent mener det kan være aktuelt. Til sammen altså mer enn halvparten av oss.

- Disse tallene bør få elbil-forhandlerne til å smile, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft i en kommentar til den ferske målingen.

- For mens salgsstatistikkene viser hvor mange elbiler som omsettes i dag, indikerer denne målingen hvordan markedet kan se ut noen år fram i tid, fortsetter hun.

I Europa har markedet for ladbare biler nettopp passert én prosent. Her til lands hadde elbiler og hybrider en samlet markedsandel på hele 22 prosent i 2015, og elbilsalget skyter nå fart over hele landet.

Det at elbil i følge undersøkelsen i dag er mer aktuelt for dem mellom 30 og 44 enn dem mellom 18 og 29 tror Tjomsland at henger sammen med pris snarere enn interesse.

- Folk i etableringsfasen er gjerne forsiktig med å bruke for mye penger på bil. Et raskt søk på Finn.no viser at det akkurat nå er 19.131 bensin- og dieselbiler under 100.000 kroner til salgs her i landet. Når det gjelder elbiler og hybrider i den samme prisklassen er tilbudet kun 228 biler, så om dette er budsjettet kan drømmen om elbil lett forbli en drøm, avslutter Tjomsland.