Anne Jødahl Skuterud valgt som ny styreleder i Felleskjøpet Agri

Anne Jødahl Skuterud er i dag valgt som ny styreleder i Felleskjøpet Agri. Hun overtar etter Einar Enger som går av som styreleder etter fem perioder. Skuterud blir den første kvinnelige styreleder i Felleskjøpet Agri.

Årsmøte i Felleskjøpet Agri velger hvert år medlemmer til konsernets styre og øvrige tillitsvalgte. I år var styremedlemmene Sveinung Halbjørhus, Harald A. Lein, Bjørnar Schei og Wiebke Slåtsveen på valg. Halbjørhus, Schei og Lein ble gjenvalgt. Lein ble valgt som nestleder. Slåtsveen går ut av styret og inn som nye styremedlemmer kommer Eli Blakstad fra Sør-Fron og Karl-Oscar Fosshaug fra Bardu.

Fortsatt utvikling og vekst
Anne Jødahl Skuterud blir den første kvinnelige styreleder i Felleskjøpet Agri SA. Hun har to perioder bak seg som styremedlem i selskapet. Skuterud har bred ledererfaring, driver kornproduksjon og har lang næringslivserfaring.

-Jeg er stolt over å få denne muligheten og er topp motivert. Jeg brenner for landbruket og Felleskjøpet. Å sitte i styret i Felleskjøpet er både givende og en viktig oppgave for hele landbruksnæringen. Felleskjøpet er en motor og premissleverandør i landbruket, og jeg vil jobbe for at Felleskjøpet fortsatt skal være bondens foretrukne partner. Slik skal vi sikre utvikling og vekst i selskapet og i næringen, sier Anne Skuterud.

Øvrige valg
Tre nye varamedlemmer er valgt: Jon Ansten Johansen fra Ski, Solveig B. Rønning fra Rana og Anders Eggen fra Melhus.

Som leder i valgkomiteen ble Lars Oddbjørn Størset fra Hemne valgt.

Nytt styre etter årsmøte i Felleskjøpet Agri 2016

Karl-Oskar Fosshaug

Bardu

Gro Tvedt Anderssen, kommunikasjonsdirektør – 977 27 217

Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr.

Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.