Anna Kajander er ute med en sabla fin debutsingel

Anna Kajander debuterer med smellvakker alternativ popmusikk i dag med singelen "Sabla fin". Foto: Ylva Teigen Aas

Nå kan du endelig høre "Sabla fin" her!

Anna Kajander er en kraftfull stemme fra Nord-Norge med ærlige historier som treffer oss midt i hjertet. Allerede har hun rukket å spille flerfoldige konserter på klubber og festivaler, bodd i Buenos Aires og København, og fått invitasjon til å spille inn i studioet til en av Argentinas beste musikkprodusenter.

23-åringen stammer fra en musikalsk familie i Kabelvåg i Lofoten, og har siden hun var barn skrevet sanger. Nå har hun flyttet til Oslo for å for alvor jobbe med musikken. Det er noe som synes, ettersom hun på denne singelen viser en stemme og en stil som lett fremkaller gåsehud. Det resulterte også i at Ruben på NRK P3 kjørte førpremiere på låta.

– "Sabla fin" er først og fremst en søt og lystig kjærlighetserklæring. Med noen små, subtile hint av melankoli, beskriver sangen hvor enestående fint det kan være å bli forelska. Hvordan man på tross av en situasjons begrensinger slipper alle hemninger og drømmer seg bort, forteller Anna om låta, og legger til:

– Den handler om det øyeblikket man innser, at alt det fine man føler ikke egentlig betyr noe, samtidig som det betyr alt. Det er vakkert og vondt på samme tid - en slags nostalgi for øyeblikket.

Debutsingelen "Sabla Fin" er mer enn bare smellvakker alternativ pop. Den er ganske enkelt sabla fin.

Følg Anna Kajander for oppdateringer på Facebook og Instagram

Foto: Ylva Teigen Aas
Artwork for Sabla fin

Ny, fantastisk fengende singel fra deLillos10.8.2018 11:02Pressemelding

– Som alle andre tekster, kom «Plage» plutselig fra intet, forteller frontfigur i deLillos, Lars Lillo-Stenberg, om bandets nye singel som du kan høre her! Etter at de i fjor sanket inn femmer etter femmer for for sitt syttende studioalbum, La oss bli fri for all nostalgi, er ett av landets aller mest elskede norske band gjennom tidende aktuell med ny musikk igjen i dag. På "Plage" beviser de at de selv etter over 30 år som band makter å skape frisk og enormt fengende musikk. Bakgrunnen for låta, sier Lillo-Stenberg, er erfaringer fra ulike mennesker han har kjent. – De har svirret i hodet mitt; folk som sliter med en barndom der de har blitt kritisert, og senere båret det med seg videre i livet som en byrde. Jeg tror det gjelder mange, og det er ofte sikkert veldig overraskende for en forelder og skjønne at dette har skjedd, sier han. Da han skrev "Plage", var det fordi han fikk en trang til å skrive en tekst som, i beste fall, kan virke medfølende og frigjørende. – Altså at når noe i

Anja Garbarek slipper spektakulær ny singel10.8.2018 09:39Pressemelding

31. august skjer det noe som ikke har skjedd på 13 år. Da kommer Anja Garbarek sitt nye konseptalbum The Road Is Just A Surface - en plate som river ned forhenget til drømmenes verden. Som byr på det vakre og det vemodige, det melodiske og det makabre. Sist Garbarek slapp et album var i 2005 med Briefly Shaking. Men allerede i dag kommer en ny forrett fra albumet, som følger opp "The Will to Walk" fra tidligere i år. Det Garbarek byr på med "The Witness" er rå og fengende surrealistisk pop som uten tvil kan klassifiseres som noe helt særegent - noe du selv kan høre her! – Til alle tider har maskene vært et kjærkomment hjelpemiddel i kommunikasjon når vi vil fremstå som noe annet enn den vi virkelig er. "The Witness" peker på at vi alltid selv er vitne til dette bedraget, og også den ensomheten vi føler bak denne tildekkingen, sier Garbarek om sin nye singel. – Da jeg lagde denne sangen, var baktanken at musikken skulle være søt og «happy» for å bli en kontrast til hva teksten handler o

Ny dobbelsingel fra Jess Morgan3.8.2018 11:31Pressemelding

– Det er en merkelig tid i England akkurat nå, og det inspirerte meg til å skrive disse sangene, sier Jess Morgan om sine nye låter, som kommer i dag. Det er ikke mange ukene siden evig produktive, og ikke minst særdeles dyktige, Jess Morgan slapp hennes henholdsvis tredje og fjerde låt i år, "Blue Jay" og "Valentina". Men den britiske låtskriver-maskinen kjører fortsatt på for fullt: I dag kommer det derfor ytterligere to, smertelig gode låter fra Jess Morgan i form av "Leytonstone" og "Gold and Blind", som du kan høre her! – Myndighetene våre skaper med vilje en fiendtlig atmosfære i kjølvannet av Brexit, ved å selge infrastrukturen vår bit for bit. Disse sangene handler om å ville se noe godt, men ikke vite hvor man skal se. Jeg vil bare vite at det finnes noe håp. Jess Morgan har tidligere spilt inn musikk i Bergen, sammen med HP Gundersen og Daniel Birkeland. Jess er en utmerket historieforteller, og byr på musikk med både hjerte, sjel, lidenskap og velbehag. Musikken hennes har d

Zuma slipper ny singel3.8.2018 09:46Pressemelding

Etter sommerens første altoppslukende singel fra Zuma, "Brothers In Blood", er det duket for neste runde med landets fremste synth-pop-makere. I dag kan du meske deg med "Dancing With The Stranger", som følger den samme, lekre stilen som Alexander Stenerud og Henrik Njaa kokte sammen på forrige singel. Den dagsferske singelen hører du her! Etter noen år vekke fra synthene, skrudde Zuma dem på igjen i fjor og returnerte med "Ocean". Dette er et navn mange vil kjenne seg igjen i fra tidlig 2000-tallet, en periode da de hadde radiohiter som «Pearl» og «Joy In The City», samt hadde to Melodi Grand Prix-opptredener med vokalist Alexander Stenerud.

Goneo med en godsak av en låt27.7.2018 10:35Pressemelding

18 år gamle Vetle Sigmundstad fra Grimstad, bedre kjent som Goneo, har tidligere gitt ut singler som "Needle" og "Don't Talk About Love", og har utarbeidet sin egen, freshe stil som sjonglerer pop med elektronika, jazz, funk og flumestep. I dag kan du endelig høre neste herlighet fra Goneo i form av "Snake Eyes", og det gjør du her! – Ofte når en er forelska og svært betatt av hverandre, pleier man å love hverandre mye - ofte hele verden. "Snake Eyes" handler om de gangene dette blir sagt, men også hvor fort det kan forandre seg. Hvordan du dagen derpå ikke er like viktig, og sniker deg unna noen du har lovet alt, forteller Goneo, og legger til: – Låta handler da om noen som har opplevd dette litt for mange ganger, og blitt gjort om til en som ser sånne typer; altså snakes. Derfor får gutten/jenta "snake eyes". Følg Goneo her på Facebook og Instagram.

Snerten ny singel fra Bodin27.7.2018 09:05Pressemelding

– Nobody Owns Me» handler om at man må stole på seg selv sine egne verdier som et menneske, sier Bodin om http://phonofile.link/nobody-owns-me sin splitter nye låt som du kan høre her! Dette er tredje singel som kommer fra multi-talentet Mathias Bodin, som ikke bare produserer, men også skriver og synger musikken sin selv. "Nobody Owns Me" er oppfølgersingelen til "Set On You" som kom i april. – Overalt så finner man personer som vil ha kontroll over deg, men i denne låten så tar jeg avstand fra de folkene. Alle er har sin egen rett og kan bestemme over seg selv, sier Bodin videre. 24-åringen, som tidligere har blitt listet på P3, har selv kategorisert musikken sin som "superpop"; en sjanger som befinner seg helt på grensen mellom pop og skamløs, funky disco. Følg Bodin på Facebook og Instagram for oppdateringer.