Anna ble Årets Landlige Spire

Anna Haugstad Avdem (24) og Avdemsbue på Lesja i Oppland er kåret til vinner av Årets Landlige Spire.

Den unge gründeren Anna Haugstad Avdem får pris for å starte økologisk matbutikk på Lesja. Foto: Monica Almskår Heggset

Anna Haugstad Avdem er nyutdannet fra Handelshøyskolen i Trondheim og niende generasjon på Avdem gård. I sommer åpnet hun lokalmatbutikken Avdemsbue i den gamle landhandelen på Lesja, med produkter både fra gården og over 70 andre norske leverandører.

– Blant nesten 80 påmeldte i Lev Landlig og Landkreditt Banks nye gründerkåring Årets Landlige Spire sto vi etter sommerens publikumsavstemning igjen med 5 kandidater. Juryen har hatt en tøff jobb med å velge ut en vinner blant disse dyktige gründerne, men Anna Haugstad Avdem, med nyåpnede Avdemsbue på Lesja, utpekte seg spesielt, forteller redaktør Kjersti Myhre i Lev Landlig som gis ut av Egmont Publishing.

— Den unge vinneren har fått til mye på kort tid. Det er gøy å få være med og belønne det gode arbeidet som er lagt ned, og vi i håper det motiverer til videre innsats, sier Hanne S. Guttormsen i Landkreditt Bank.

Anna Haugstad Avdem takker alle som stemte på henne:

– Jeg er utrolig takknemlig for at så mange har tatt seg tid til å stemme på meg. Det var jo helt avgjørende, rett og slett, sier Anna, som brenner for levende bygder og ønsker å bidra positivt til hjembygda Lesja:

– Jeg håper Avdemsbue kan gjøre det enklere for små produsenter i nærheten å få solgt mer av produktene sine her i distriktet, og kanskje kan noen også bli inspirert til å satse på lokal foredling. Jeg har et håp om at spesielt andre unge kan se muligheter og ønske å flytte hjem igjen. Det hadde vært kjempeartig om det kunne skje, sier Anna Haugstad Avdem.

Juryens begrunnelse:

«Vinneren er en ung gründer som satser og starter noe nytt samtidig som hun viderefører gamle tradisjoner. Hun flytter tilbake til hjemgården der hun blir niende generasjon driver, med en ambisjon om å sette gårdens allerede etablerte produkter i en ny sammenheng, med utgangspunkt i butikken fra 1938. Vi vektlegger at hun har tydelig målsetting både om å skape lokalt engasjement, og å etablere et stoppested som er interessant ut over lokalmiljøet. Hun bidrar med lokal verdiskaping gjennom salg av egenproduserte varer. Samtidig gir hun også andre produsenter, både lokale i Gudbrandsdalen og fra andre deler av landet, et utsalgssted. Her snakker vi om landlig verdiskaping i virkelig vid forstand!»

Vinneren får 15 000 kroner fra Landkreditt Bank samt et bankmøte ved kjøkkenbordet for finansiell rådgivning.

Om kåringen:

Årets Landlige Spire ble lansert i 2015 i anledning Landkreditt Bank sitt 100-års jubileum og magasinet Lev Landligs 10-års jubileum. Formålet med kåringen er å løfte fram gründere som bidrar til landlig stolthet, engasjement og verdiskaping.

I juryen deltok markedssjef Hanne Guttormsen i Landkreditt Bank, distriktssjef Landbruk Torbjørn Skjeppe i Landkreditt Bank, redaktør Kjersti Myhre i Lev Landlig, visuelt ansvarlig Anna-Lena Johansson i Lev Landlig, og Charlotte Holberg Sveinsen, gründer og innehaver av Skafferiet på Hovinsholm.

Kontakt: Kjersti Myhre, Redaktør i Lev Landlig, T:4806 4248

Last ned bilde
Gründerbutikken har fokus på bærekraft og lokal økologisk mat. Foto: Monica Almskår Heggset