Anmelder konkurrenter for ulovlig søndagsåpent

REMA 1000 anmelder 120 butikker hos NorgesGruppen, Coop og Bunnpris for brudd på lov om helligdager og helligdagsfred. Nærmere en tredjedel av NorgesGruppens søndagsåpne butikker holder åpent i strid med loven.

-Dagens regelverk håndheves ikke – og for de som utnytter det, øker omsetningen på søndag. Enten må myndighetene håndheve loven, eller så må alle dagligvarebutikker få lov til å holde åpent på søndager, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

I hovedsak gjelder anmeldelsene brudd på § 5 som omhandler salgsareal. Loven viser til at utsalgssteder som i det vesentlige selger kiosk- eller dagligvarer, og som har en samlet salgsflate som ikke overstiger 100 kvadratmeter, kan holde åpent på søndager. Butikkene REMA 1000 har anmeldt tjener gode penger på å plassere varer i vindfang og deler av butikken som ikke omfatter lovlig kvadratmeter. Resultatet er at faktisk salgsareal i mange tilfeller kan være opp mot det dobbelte. Enkelte butikker velger også å holde hele butikken åpen eller henter varer til kunder fra avstengte områder.

- Dagens situasjon er helt klart til ulempe for de som faktisk retter seg etter loven - og ikke minst for kundene som forledes til å tro at de aktuelle butikkene faktisk har rett til å holde åpent på søndager, sier Reitan.

Største konkurrent, NorgesGruppen, hevder å være imot søndagsåpent, til tross for at de har 350 butikker som holder åpent på ukens siste dag.

- NorgesGruppen snakker som de er imot søndagsåpent, men opererer som de er for. Dette er dobbeltmoral. For en aktør som dominerer søndagsmarkedet, er det helt klart lønnsomt å utnytte regelverket, sier Ole Robert Reitan.

I regjeringserklæringen for Solberg-regjeringen var et av målene å åpne for søndagsåpne butikker. Til nå har diskusjonen vært preget av en diskusjon for eller mot søndagsåpent.

- Personlig skulle jeg gjerne sett at vi hadde «søndagsfred». Men sannheten er at vi HAR søndagsåpne butikker i dag – der regelverket ikke håndheves. Omsetningen øker på søndag fordi flere handler på søndag, og flere butikker åpner. Derfor må vi nå vurdere om vi skal bygge om flere av våre butikker etter det gamle regelverket. Vi kan ikke vente på politiske beslutninger lenger. Det tar for lang tid, sier Reitan.

Som et kompromiss foreslår REMA 1000 nå en løsning der man kan kreve at en søndagsåpen butikk har egen adresse – med egen varelevering.

- På denne måten blir det lettere å håndheve dagens regelverk med 100 kvm salgsareal – uten mulighet til utnyttelse av regelverk, utvide salgsareal og utydelige retningslinjer og arbeidstider for ansatte. Dette er en løsning som kanskje kan være med på å bevare søndagsfreden, sier Reitan.

REMA 1000 har også anmeldt fire Coop-butikker og 21 butikker i Bunnpriskjeden for brudd på lov om helligdager og helligdagsfred. Informasjonen er også oversendt Konkurransetilsynet.