Det Norske Travselskap

Ankebehandling i travets koboltsak

Onsdag 8. november og torsdag 9. november vil DNTs Appellkomité behandle anken som Fabrice Souloy har inngitt etter behandlingen i DNTs Domskomité. I første instans ble travtreneren funnet skyldig i forsettelig brudd på DNTs dopingreglement og ble idømt 15 års utelukkelse og en halv million kroner i bot.

Advokat Staffan Uvabeck (t.v.) og travtrener Fabrice Souloy

Siden saken handlet om fire forskjellige hester som hadde testet positivt både i forbindelse med Oslo Grand Prix på Bjerke Travbane og Elitloppet på Solvalla i 2016, ble det i juni 2017 en felles høring overfor DNTs Domskomité og STs Ansvarsnämnd. Dommen i hver av de to rettsinstansene er anket, men ankegrunnlaget er forskjellige. Derfor vil det bli to separate saker i henholdsvis DNTs Appellkomité og i STs Överdomstol.

Det er satt av to dager til ankebehandlingen. Fabrice Souloy har påberopt seg sin veterinær Francesco Allessandrini som vitne og dr. Marco Montana som ekspertvitne. Advokat Staffan Uvabeck vil være Souloys prosessfullmektige i saken, med hjelp av advokat Ole Hauge Bendiksen.

Leder i DNTs avdeling for hestevelferd, Anne V. Wangen vil være DNTs partsrepresentant. Advokat Niels Kiær er DNTs prosessfullmektig.

Saken vil være åpen for presse og publikum, og finner sted i Hestesportens Hus på Bjerke Travbane. Ankebehandlingen tar til kl 09:00 begge dager.

Advokat Staffan Uvabeck (t.v.) og travtrener Fabrice Souloy

Om Det Norske Travselskap

Det Norske Travselskap
Refstadveien 27

22 95 60 00http://www.travsport.no

Det Norske Travselskap (DNT) er en medlemsorganisasjon som består av 12 travforbund og 175 travlag. DNT organiserer virksomheten innen sporten gitt av det politisk valgte styret. På nasjonalt nivå er travsporten underlagt Landbruks- og matdepartementet.

Følg saker fra Det Norske Travselskap

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Det Norske Travselskap på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Det Norske Travselskap