Animasjoner i nyhetsbrev: Bevegelse bidrar til økt konvertering

6.4.2016 09:42 | Oculos

Blir nyhetsbrevene monotone og kjedelige? Ønsker du å skape mer liv og kanskje også interaksjon? I så fall kan bruk av animasjon være en god idé.

Vi tiltrekkes av bevegelse
La oss starte med det viktigste først: Årsaken til å i det hele tatt å vurdere bruk av animasjoner i nyhetsbrev, handler selvsagt om å øke konverteringen.

Studier viser nemlig at bevegelse tiltrekker oppmerksomhet mye raskere enn stillbilder. Det er derfor en god idé å tiltrekke dine kunders oppmerksomhet umiddelbart etter at de har åpnet nyhetsbrevet. Bevegelse er en utmerket måte til å for eksempel markere produkter på eller opprette en klar oppfordring til handling i nyhetsbrevet = økt konvertering!

Derfor skal du velge GIF-animasjoner
Animasjon i e-post kan gjøres på flere måter, slik som for eksempel GIF, video og CSS3-animasjoner. Utfordringen med video og CSS er manglende klientstøtte – og for videoer spiller selvsagt også filstørrelsen inn. Vi fokuserer derfor i denne saken kun på bruk av GIF.

Ved bruk av GIF når man ut til nesten alle e-postklienter (med unntak av Outlook 2007, 2010 og 2013) og størrelsen på filene er små - gjerne på nivå med et vanlig bilde.

Men hva er egentlig en GIF?
GIF står for Graphics Interchange Format, og er et bildeformat utviklet av CompuServe helt tilbake i 1987. På grunn av bred støtte på tvers av nettlesere og e-postklienter, har GIF vært et populært bildeformat helt siden internettets barndom. De fleste er nok kjent med GIF -bilder, mest sannsynlig som en kort animasjon med et humoristisk innslag.

Fordelene med GIF
Animert GIFer er en rask og effektiv mulighet til å fortelle en historie på – å vise frem flere produkter, eller markere et bestemt område i e-posten uten å måtte forholde seg til store videoer eller bruk av Flash. Og folkens, dette fungerer. Med bred støtte på tvers av plattformer og preferert foran video og Flash, er GIF et fullgodt alternativ som animasjon.

Kort, lydløs og poengtert
Vanligvis er en GIF-animasjon kort. Folk forventer det. Og det er derfor de er mer opptatt av å se hele animasjonen til den er ferdig enn hva som er tilfellet for en video. Å se ferdig en GIF krever ingen dedikasjon. Folk liker GIFer fordi den er så kort og dermed lett å fordøye.

Skill deg ut med en GIF
Til tross for populariteten til GIFen, er det ikke mange som benytter seg av det i sin e-postmarkedsføring. Her har du altså en mulighet til å skille deg ut! Fordi folk ikke er vant til GIF i nyhetsbrev så vil en e-post med en vellaget og gjennomtenkt GIF-animasjon gi deg fordeler som dine konkurrenter ikke benytter.

Viktig å huske på:

• Vær obs på filstørrelse – e-poster ikke bør overstige 100kb i størrelse. Og nå når over 50 prosent av e-post åpnes på mobile enheter, er dette enda viktigere enn tidligere.
  • Ikke bruk en animert GIF bare fordi du kan. Gi GIFen et formål og gjør en AB-testing ved å sammenligne engasjementet med bruk av GIF kontra et statisk bilde.
  • Gjør den første rammen tellende. De nyeste versjonene av Outlook på Windows støtter ikke animerte GIF-filer, men vil vise det første bildet. Med andre ord: det første bildet i animasjonen må ha det viktigste budskapet.
  • Hold det kort – Med et gjennomsnitt på 15 til 20 sekunder brukt på hver e-post, er det viktig å holde e-post kort med klar ide om hva du ønsker dine mottakere skal gjøre.

Gode eksempler på bruk av GIF-animasjoner:
Eksempel på alt man kan gjøre med Google Drive.

Frank Underwood "House of cards" promo e-post:

Sprout Social viser ny funksjonalitet i redesignet iPhone app.

Amazons Black Friday kampanje viser en peis i alle typer enheter.

Litmus viser frem to forskjellige views i deres nye produkt:

Truls Friesl Berg
Frontend-utvikler