Andreas Bakkerud klar for Mattias Ekstrøms team EKS Audi Sport

Andreas Bakkerud har signert en avtale med Mattias Ekströms team EKS Audi Sport. Avtalen strekker seg over flere år og sikrer Bakkerud en plass i et av FIA World Rallycross Championships beste team.

Audi viderefører sin fabrikkstøtte til teamet som i år skal hete EKS Audi Sport. Teamet skal delta med to nybygde Audi S1 EKS RX i årets verdensmesterskap i rallycross (FIA World Rallycross Championship). Mattias Ekström fra Sverige og Andreas Bakkerud fra Norge blir teamets to sjåfører.

- Med full støtte fra Audi er vi klare for å gi alt. Jeg er utrolig stolt og glad over å nå være en del av EKS-teamet. Det er en solid avtale som har stor betydning for meg på flere områder enn bare rallycross-banen. Nå kan jeg fortsette arbeidet med å bli verdens beste rallycross-fører, sier Andreas Bakkerud, som nå fortsetter karrieren som proff heltidsutøver.

Ny hverdag
Bakkerud, som har vært heltids motorsportutøver de siste fire årene med støtte av private sponsorer, blir nå heltidsproff med en betalt fabrikkavtale. Det innebærer også flere store endringer i hans private liv:

- Jeg vil i løpet av vinteren flytte fra mitt kjære Bergen til München for å bli rallycross-sjåfør på fulltid. Selv om jeg har kunnet fokusere på rallycross de siste to årene også, blir dette et stort steg videre i min karriere. Mitt mål er å bli verdensmester i rallycross, sier Bakkerud.

Audi går nå inn i med tyngre fabrikks-støtte, og det bygges to nye Audi S1 EKS RX biler med forutsetninger for å kjempe om seirer. – Vårt mål for 2018 er klart; vi ønsker å kjempe om VM-tittelen både for førere og team, sier Mattias Ekström.

I 2016 ble Mattias Ekström verdensmester, samtidig som hans team EKS vant teammesterskapet. I fjor ble Ekström nummer to i VM, mens EKS ble nummer tre blant teamene.

- Vi trengte å gjøre noen endringer i teamet. Derfor bygger vi nå to nye biler for å virkelig ta opp konkurransen mot Volkswagen og Peugeot, sier Ekström.

Den nye føreren i Team EKS Audi Sport, 26 år gamle Andreas Bakkerud fra Bergen, er ansett som en av verdens beste rallycrossførere. Han har deltatt i alle de 49 rundene som har blitt arrangert siden Rallycross-VM startet, med 18 pallplasseringer og seks seirer. I 2016 ble han nummer tre i VM, bak Ekström og Johan Kristoffersson.

- Det er en stor ære for meg å kjøre for Mattias sitt team. Vi har hatt et godt forhold i mange år, og jeg har fulgt utviklingen av EKS-teamet nøye. Sammen med teamet ønsker jeg nå å ta neste steg i min karriere og kjempe om tittelen, sier Bakkerud.

Sjefen for Audi Motorsport, Dieter Gass, er svært fornøyd med at Audi fortsetter sin satsing på rallycross.

- Vi lærte mye i Rallycross-VM i fjor, og vi er overbevist om at mesterskapet har potensial til å vokse. Om ikke så alt for lenge håper vi å se elektriske biler i dette mesterskapet, fordi elektrifisering er noe vi fokuserer på hos Audi, også i motorsport.

Fakta:

Mattias Ekström (S)
Født: 14. juli, 1978 i Falun
Bor: München
Sivil status: Samboer med Heidi, to barn
Høyde/vekt: 183 cm/79 kg
Startet karrieren: 1993

Andreas Bakkerud (N)
Født: 10. oktober, 1991 i Bergen
Bor: Bergen
Sivil status: Kjæreste med Cathrine
Høyde/vekt: 180 cm/72 kg
Startet karrieren: 1999

Statistikk i FIA World Rallycross Championship:

Mattias Ekström (S)

Kommunikasjonssjef Audi Norge
oyvind.rognlien.skovli@moller.no

Audi e-tron tar regenerering til nye høyder8.8.2018 14:00Pressemelding

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.