Andrea Voll Voldum får Jenteprisen 2016 (sperrefrist kl 19:40)

Jenteprisen 2016 går til Andrea Voll Voldum fra Lærdal som ble kjent da hun frontet voldtekt sommeren 2016. Hun får prisen for sitt personlige mot til å utfordre ukultur som rammer uavhengig av kultur og region.

- Jenteprisen 2016 går til Andrea Voll Voldum for hennes personlige mot. Hun får Jenteprisen fordi hun utfordrer holdninger blant oss alle, noe som er symbolsk viktig for juryen. Denne Jenteprisen er en smekk. Den snur speilet mot oss selv, mot norsk ukultur. Det var ikke Andreas sitt ansvar at situasjonen hun var i ble farlig for henne, sier Knut Storberget, juryleder.

Han har kåret vinneren sammen med jurymedlemmer Hanne Kristin Rohde, Navjot Sandhu, Mahmona Khan og Erle Harsvik.

Juryen påpeker at de har vurdert kontroverser rundt offentliggjøringen av det som i ettertid er kjent som Hemsedal-saken. De ønsker ikke å være en overdomstol, men velger å hedre det faktum at Andrea Voll Voldum, som èn person, har oppnådd mer for å bekjempe voldtekt, enn organisasjoner og rettsvesen har gjort på tiår.

- Vi kan snakke om et «før og etter Hemsedal-saken» i forhold til hvordan både vanlige folk - og rettsvesen forholder seg til voldtekt. Det betyr mye for arbeidet med å stoppe de holdninger som fører til overgrep, sier Storberget.

Glad og ydmyk vinner
- Jeg er sjokkert over at jeg nådde opp blant så mange gode kandidater, men også beæret og utrolig glad, sier en overrasket Andrea Voll Voldum.

Hun mener prisen ikke bare er en heder til henne personlig, men til det arbeidet som gjøres for å stoppe de holdninger som fører til voldtekt.

- Jeg er sikker på at mange er glade med meg i dag, nettopp fordi de vet hva dette handler om. Vi har en jobb å gjøre når det gjelder å forebygge de holdninger som fører til voldtekt. Nå håper jeg prisen kan bidra til at arbeid for å endre holdninger til voldtekt fortsetter, sier Andrea.

Andrea gikk til topp blant 34 gode nominasjoner på personer og organisasjoner som har gjort en ekstraordinær innsats for å stoppe diskriminering av jenter innenfor områder som kamp mot nettopp voldtekt, utdanning av jenter, og det å stoppe sosial kontroll av jenter fra minoritetskultur.

Jentepris for å bekjempe seksuell vold
- Vi gratulerer Andrea Voll Voldum med Jenteprisen 2016. Hun løfter et problem som rammer uavhengig av kultur og region. På verdensbasis blir en av ti jenter utsatt for seksuell vold. Dette må bekjempes for at vi skal få et trygt samfunn for alle, sier Kjell Erik Øie generalsekretær i Plan International Norge.

Kort om jurymedlemmene:
Knut Storberget, juryleder, jurist og tidligere justisminister
Hanne Kristin Rohde, forfatter, foredragsholder og tidligere sjef i Oslo-politiet
Navjot Sandhu, politi og styreleder MinoTenk
Mahmona Khan, forfatter
Erle Harsvik, URO-medlem (Plan Norges ungdomsgruppe)

Om Jenteprisen
Jenteprisen deles ut hvert år på FNs jentedag 11. oktober.
Første gang prisen ble delt ut var i 2012.
Plan International Norge deler ut prisen
Juryen er uavhengig av Plan

Tidligere vinnere:
2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper
2014: Selvhjelp for Innvandrere og Flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer
2013: Fakhra Salimi, Grunnlegger av Mira-senteret
2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnlemlestelse

Prisutdelingen
Prisutdelingen skjer på Mesh, Tordenskiolds gate 3, 0160, Oslo, 11. oktober kl. 18. Program:
Musikalsk innslag av pikekoret Stas
Velkommen v/ vert for kvelden Katarina Flatland
Stand up med Trine Lise Olsen
Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge om Jenteprisen
Musikalsk innslag, Farida
Intro av de nominerte
Juryen presenterer vinneren – ca kl 19:25
Vinneren på scenen
Avslutning kl 20:00.

Plan International er en global bistandsorganisasjon som jobber for at alle barn skal ha like muligheter. Men der barn ikke har det bra, har jenter det verst. Derfor setter Plan jenter først. Vi jobber i mer enn 50 land og driver prosjekter i 55.000 lokalsamfunn verden over. Vi jobber særlig med barns beskyttelse mot vold og overgrep, forhindre barneekteskap, få unge ut i arbeid, og for tenåringsjenter i kriser.

Følg pressemeldinger fra Plan International Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plan International Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plan International Norge