André Støylen Årets Eksil-GKer

(Oslo) Den prestisjefylte prisen Årets Eksil-GKer går i år til administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB. Kåringen ble kunngjort på Geelmuyden Kieses årlige alumnitreff. Om lag 500 tidligere og nåværende medarbeidere i selskapet har deltatt i kåringen.
Hans Geelmuyden og André Støylen

– André Støylen var ansatt i GK 1996-1998 og viste allerede den gang at han var en mann av mange talenter, sier Hans Geelmuyden, Sjef i Geelmuyden Kiese Gruppen. – At han også er en mann av stål ble vi først oppmerksom på senere, da han fremsto som isbader. Han er vel nå på årets bad nummer 40 eller så. Vi visste ikke en gang at han var opptatt av hygiene, sier Geelmuyden.

André Støylen er i dag administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB. Støylen var før leder for Unge Høyre i 1994-1996, aksjonsleder i TV-aksjonen for SOS-barnebyer i 2000, statssekretær i Miljøverndepartementet 2001-2002, finansbyråd i Oslo Kommune 2002-2007 og nestleder i Oslo Høyre 2006-2008, konsulent i McKinsey 2008-2009 og økonomidirektør i Norges Røde kors 2009-2013. Han er styreleder i LHL Helse og nestleder i representantskapet i Norges Bank.

De øvrige nominerte kandidatene til årets eksil-GKer var:

Christian Ringnes: Aktiv eiendomsinvestor og største eier og administrerende direktør i eiendomsselskapene Eiendomsspar og Victoria Eiendom. Ringnes var ekstern investor i Geelmuyden Kiese i perioden 1996-2006, et bevis på at ikke alt Ringnes tar i blir til gull.

Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Bertel O. Steen, der han bruker sine kommunikasjonskunnskaper og betydelige sans for humor og luksus til å gjøre Mercedes til en to generasjoner yngre merkevare. Nøkleby var ansatt i Geelmuyden Kiese i 2011-2012.

Henning Andersen, daglig leder The Arctic Challenge er kjent for å ha etablert Oslo Vinterfestival som den årlige begivenheten for elite og bredde. Andersen jobbet i GK i perioden 1994-1998. Grunnet Hennings fryktløshet ble han sendt til Stockholm i 1996 for å etablere GK Sverige og bidro på rekordtid til å bekrefte alle svenskenes fordommer om nordmenn.

Prisen Årets Eksil-GKer ble første gang delt ut i 2010. Julie Brodtkorb ble prisens aller første vinner, for sin valgkampinnsats for Høyres Erna Solberg i 2009. Året etter ble Jørgen Kildahl kåret for sin kometkarriere i den tyske energigiganten Eon. I 2011 tok Erik Nord prisen for sitt bidrag til store strukturendringer i medie-Norge som direktør i Media & Content Services AS og styrelederverv i A-pressen, Startsiden og Riks-TV, og prisen for 2012 gikk til Jo Kiese som grunnla Geelmuyden Kiese sammen med Hans Geelmuyden i 1989 og dermed må bære mye av skylden for alt som er gått galt siden. I fjor mottok Tom Kvisle prisen som årets Eksil-GKer, for sin innsats med å posisjonere Westerdals til en av de ledende utdanningsinstitusjonene for kommunikasjon og media.

Andreas Wabø
Administrerende direktør i Geelmuyden Kiese Norge