Andre sesong av «Vinterveiens helter» kommer i august

29. august returnerer dokumentarserien «Vinterveiens helter» på National Geographic Channel. Programmet er filmet i Odda, Eidfjord, Orkanger og Overhalla, og vises for et internasjonalt publikum med nedslagsfelt på 155 millioner husholdninger.
National Geographic Channels dokumentarserie om norske bilbergere returnerer med en ny sesong 29. august. Først ut er de nordiske landene, deretter vises den i Europa og i Afrika. Bilde: Jo Roger Blengsli, Overhalla. Foto: National Geographic Channel.

Se de første bildene og oppdatert vignett nederst på siden.

Etter en strålende premieresesong i flere Europeiske markeder er National Geographic Channel klar med en ny sesong av Vinterveiens helter, hvor kanalen følger et knippe bilbergere gjennom en tøff norsk vinter. I år har produksjonen konsentrert seg om færre områder, og har vært tilstede under hele vinteren.

- Det utfordrende vinterhalvåret er deres arbeidsplass, og hver dag rykker de ut for å hjelpe sjåfører som har involvert i store og skremmende ulykker, forteller produsent Emma Thoren i ITV Studios Norge.

Årets produksjon har fulgt bilbergerne Thord Paulsen og hans team i Odda, legenden Bjørn Lægreid i Eidfjord, ungguttene Kristoffer Mo, Erik Flisen og Marius Winum i Orkanger og Trondheim, samt far og sønn Jo Roger og Ole Henrik Blengsli i Overhalla.

- Vi er heldige som har fått lov til å filme en så flott gjeng. De er ekte helter som takler alle utfordringer for å hjelpe oss bilister, legger Emma Thoren til.

Premiere i Europa og Afrika denne høsten

Innspillingen ble gjort i løpet av fire måneder vinteren 2015-2016. Resultatet er ti nye episoder med sesongpremiere 29. august 22.00 i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Deretter ruller den ut på National Geographic Channel i Europa og Afrika denne høsten. Serien har et totalt nedslagsfelt på 155 millioner husholdninger.

- Vi er så stolte over Vinterveiens helter! Både interessen fra seerne her i Norge og internasjonalt, men ikke minst er vi stolte over gutta som er med på å vise frem det beinharde yrket sitt og vår norske vinter, avslutter Vibeke Lia, Head of Programming i FOX Networks Group Norge

Første sesong gav seerrekord

Første sesong hadde norgespremiere 31. august 2015, og er med sine 131 000 seere det mest sette programmet på tv-kanalen noensinne. De norske bilbergerne har vist seg populære i flere av markedene, og har utmerket seg i land som Sverige, Danmark, Bulgaria, Italia og Storbritannia.

Om serien

Vinterveiens helter er National Geographic Channels første dokumentarserie utelukkende fra Norge, produsert av ITV Studios Norge, for et internasjonalt publikum. Dokumentarserien følger et knippe bilbergere gjennom en beinhard norsk vinter. Det typiske vinterværet fører ofte til ulykker, kolonnekjøring og tvinger selv femti tonns trailere av veien. I Vinterveiens helter er tv-seerne flue på veggen når bilbergerne må ut på risikofylte redninger, konkurrere om oppdrag og støter på utfordringer med norske og utenlandske sjåfører.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Last ned bilde
Odda: Thord er eier av Thord Paulsen AS i Odda, og har et knippe bilbergere ansatt. Thord har vært i bransjen de siste ti årene, og har mye erfaring. For han betyr snø "money from the sky". Thord er et ekte mannfolk som jobber hardt og har stor glede av å jobbe med sine venner - som han elsker å tulle med. Thord har humor, sjarm og mange vitser på lager. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Eidfjord: Bjørn Lægreid er eier av bilbergingsstasjonen og verkstedet i Eidfjord. Han er en ensom ulv og Hardangerfjellet er hans fjell. Bjørn har mye kunnskap og erfaring, og han har sett det meste. Bjørn er seriens «MacGyver», og han jobber alltid alene. Er det en ting som gjør Bjørn sint er det uerfarne sjåfører som kjører på disse utfordrende vinterveiene uten å tenke på konsekvensene. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Odda: Innspilling i kraftig snøvær på Hardangerfjellet. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Odda: Olav Eike kjører bergingsbil for Thord. Han er en gladlaks som alltid stiller opp når det trengs - bortsett fra på morgenen, for han liker å sove lenge. Foto: National Geographic Channel
Last ned bilde
Odda: Tor Steinar Tveit er svogeren til Thord, og elsker bilberging. Tor Steinar er lett å få øye på da e-sigaretten alltid er med. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Orkanger: Kristoffer Mo er operativ leder ved Falck Orkanger, og med sine 26 år er han seriens yngste sjef. Kristoffer en staut kar med masse kompetanse og ansvar. Han er profesjonell og tar stolthet i arbeidet sitt. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Orkanger: Erik Flisen er Kristoffers høyre hånd og gode venn. Med sine tatoveringer og kule ytre får man følelsen av at han er en "bad boy", men ingen er så profesjonelle og seriøse som Erik. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Trondheim/Orkanger: Noen ganger trenger man ekstra hjelp, og da er det godt at Kristoffer kan ringe Marius Winum ved Falck Trondheim. Marius er ekspert på bruk av luftputer, som gjerne er løsningen dersom en veltet trailer skal løftes opp. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Overhalla: Ole Henrik har vokst opp i familiebedriften Blengsli Bilberging, og nå forbereder han seg på en gang å ta over. Han har mye kunnskap og selvtillit, men redningsaksjoner kan være utfordrende, spesielt for noen som er ny i gamet. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Overhalla: Jo Roger Blengsli undersøker en trailer som har havnet utenfor veibanen. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
Overhalla: Far og sønn, Jo Roger og Ole Henrik Blengsli lever og ånder redningsbransjen – og disse gutta er de beste i området. Foto: National Geographic Channel.
Last ned bilde
I nærmere fire måneder vinteren 2015-2016 ble et knippe bilbergere filmet døgnet rundt av ITV Studios Norge for National Geographic Channel Europa. Foto: National Geographic Channel.