Andre låt fra Gatekunst 6 - "Min vei"

«Min Vei» er andre låt fra Gatekunst 6, og er et resultat av at Zamour, Blvck O, Jonas Benyoub og Yomi Baisa ble samlet i studioet til produsent Lars Rubix. Gatekunst samlet et knippe rappere de er store fans av, og koblet de med supertalenetet Baisa som er en av ungdommene i årets prosjekt.

“Låta går på repeat hele dagen! Det sier alt. Når mange artister går sammen på en låt, da er oddsen høy for at ting kan gå galt, men alle artister, produsenten og Gatekunst-teamet har gjort en fantastisk jobb!”

– Zamour

“Jeg synes låta er en positiv og motiverende sang. Den minner deg på at du måtte krige fram din egen vei, alle har hver sin historie. Det var litt tricky sessions med fart og moro, samt litt utfordringer her og der. Sluttresultatet er jo en veldig fin låt vil jeg si. Alle gjør god figur.”

- Jonas Benyoub

"Jeg syntes låta ble heavy! Dumme vers og et sterkt refreng av Shablo. Det er helt rått å være med på Gatekunst."

- Yomi Baisa

"Personlig så treffer temaet i låten meg veldig. Hører mye på den allerede. Det at alle leverte varene på hver sin måte synes jeg var kult. Gikk egentlig ganske fort unna også! Må si at det gøyeste var gruppechatten på Facebook da #Hilarious."

- Blvck O

HØR "MIN VEI" HER

Zamour: pangdebuterte i 2016 med den Kaveh-gjestede “Alltid Ekte”, som satte han på kartet via en spektakulær musikkvideo, og massiv oppmerksomhet i hele Skandinavia. I ettertid har han droppet låter som "Er Det Feil" og "Plan D", og ryktene skal ha det til at et album er på vei med gjester få eller ingen hadde trodd skulle dukke opp på en debutskive.

Blvck O: er blant Bergens mest spennende “nykommere”. Han har stålkontroll både på engelsk og norsk, og har oppnådd gode tall med låter som “The Plot”, “5071” og “Si Ingenting (remix)” som har har sluppet for egen maskin. Han gjestet nylig platina-låten “Bombadilla” til boybandet The Main Level, og fikk bli med på VG-lista-turnéen.

Jonas Benyoub: var en del av Gatekunst allerede på den fjerde utgivelsen, hvor han bidro på låten “Alt Jeg Vil Ha” med Cezinando, OnklP & Kaveh (som har solgt til gull). I ettertid har han gjort seg bemerket via samarbeid med artister som Don Martin, Hkeem og Chirag. Det siste året har han herjet radiobølgene med singelen “Youm Wara Youm” (som kom med i TV-serien “SKAM”), turnert landet rundt med Hkeem & Temur, samt trendet på YouTube med sin tolkning av "Unforgettable" med French Montana.

Yomi Baisa: er en 15 år gammel nykommer fra Stovner. Han har til tross for sin unge alder allerede har rukket å lage en del buzz rundt seg selv via offisiell remix av svenske Jireels gjennombruddslåt "Här & Nu", div slipp via HipHop101, og debutsingelen “Dum Ting” med Nalband og Boss Castro. Via “Min Vei” får unggutten bevist hva han er god for, og vi i Gatekunst-prosjektet har stor tro på at dette vil bli startskuddet på noe større.

Om Gatekunst

Gatekunst 6 er det sjette albumet i ungdomsprosjektet Gatekunst. Første singel, «Liten Sirkel», med Ezzari, Turab og Satilmis ble sluppet våren 2017, og resten av albumet slippes ukentlig høsten 2017. 16. november blir det Gatekunst-konsert i Oslo.

Gatekunst-prosjektet har tidligere blitt årlig arrangert i regi av hiphop-kollektivet Forente Minoriteter, som er et kompetansesenter for ungdom og de som arbeider med ungdom. Målet med prosjektet er å gi unge talenter en reell læringsarena der kan få oppleve hvordan det er å være artist i den virkelige verden. Utgangspunktet er alltid ungdommenes egne interesser, drømmer, talenter og ressurser, og GKP tilbyr veiledning og inspirasjon til ungdommene som får erfaringer, kunnskap og nettverk. Veiledningen skjer i form av workshops der ungdommene samarbeider med kjente og etablerte artister som fungerer som mentorer og rollemodeller.

I den 6. utgaven av prosjektet er det stort fokus på å pushe de unge talentene i større grad enn tidligere. Mentorer plukker ut talenter og hjelper de med studioprosessen, øving mot konsert og tanker rundt artistisk profil. Sluttresultatet er en plateutgivelse og en konsert der artistene og de unge talentene opptrer sammen, samt en ti-episoders serie som vil vise frem prosessene som foregår gjennom prosjektet. Med GKP ønsker vi å fremme originaler og bidra til en mangfoldig kultur innenfor underholdningsbransjen. Prosjektet har tidligere blitt støttet av blant annet H.K.H Kronprins Håkon.

Nyhetsbrev fra Universal Music14.9.2018 13:44Pressemelding

Endelig fredag og nytt nyhetsbrev fra oss! Under finner du ukens nyhetsbrev med de største slippene fra Universal Music: OnklP er tilbake med Føler Meg Bedre Ny låt fra Lemaitre Lil Halima ute med tredje singel fra debut-EP Kajander med personlig låt som vekker gamle følelser 6LACK er endelig ute med debutalbumet East Atlanta Love Letter. Albumet består av 13 låter og inneholder blant annet singlene «Switch» og «Nonchalant». Av artister som bidrar på albumet finner vi Future, J Cole og Khalid. I sommer gjestet han Oslo og spilte på Øyafestivalen. Kanye West er ute med låten «I Love It» som har med hip-hop kometen Lil Pump. Låten gikk raskt til nummer 1 på Spotify. Den artige musikkvideoen som slapp samtidig, regissert av Spike Jonze, gikk umiddelbart viralt og har fått over 70 millioner visninger på YouTube på bare noen dager. Kanye gikk nylig til Twitter og teaset et nytt album, Watch The Throne 2. Carrie Underwood er i dag klar med det nye albumet https://open.spotify.com/album/6LURW

Ny låt fra Lemaitre14.9.2018 13:21Pressemelding

Lemaitre er nå ute med låten «Big». I kveld slippes også en fersk musikkvideo som hører til, hvor duoen har fått med seg vennene Magnus Devold, Jonis Josef og Markus Neby. «Big» er allerede blitt listet på P3 og Spotifys New Music Friday-spilleliste. Låten «Rocket Girl» med australske Betty Who var temalåten for X Games Norge 2018. Duoen har sanket inn over 120 millioner streams på Spotify og gjort store turnéjobber som Coachella, Lollapalooza, Roskilde og flere. De er aktuelle på Austin City Limits festival i Texas i oktober før de starter Europaturné i Dublin. Lemaitre gjør en Norgesturné i november, og avslutter året med en USA-turné.

Kajander med personlig låt som vekker gamle følelser14.9.2018 10:29Pressemelding

Etter å ha spilt Norge rundt i sommer, er Kajander klar med sin nye singel “Hjem”, som leder opp til hans debut-EP. Låten er allerede listet på NRK P1 fra neste uke. I sommer har Lofotværingen Kajander spilt Norge rundt, og mellom slagene har han vært i studio både i Norge og Sverige for å gjøre ferdig debut-EP´en som er ventet i oktober. I dag slipper han “Hjem” - en låt som vekker gamle følelser for 26-åringen. HØR "HJEM" HER - «Det var utrolig fint å skrive “Hjem”, men samtidig litt rart. Jeg gikk inn i noen gamle følelser jeg ikke har rørt i på lenge. Jeg står nok ovenfor et krysspunkt der jeg føler meg klar for å utforske mer hva musikken for meg kan være. Gjennom det siste året, har jeg lært at uansett om jeg tenker over det eller ikke så reflekterer låtene og tekstene noe jeg har følt eller føler. Dette har ført til at skriveprosessen har vært lange, der jeg har utforsket de mange fasene jeg har vært i gjennom det siste året. Særlig etter bruddet med eks dama for en stund siden

Lil Halima - Jasmine14.9.2018 10:27Pressemelding

Bare fire måneder etter at hun debuterte med sin første singel, har 19 år gamle Lil Halima satt sine spor i inn- og utland. Nå slipper hun tredje singel fra sin debut-EP, og vi har kun sett begynnelsen på det som spås å bli en spennende karriere for multitalentet fra Bardu. Lil Halima sin lidenskap for musikk har fulgt henne hele livet. Da faren reiste fra Kenya til Bardu i 1995 hadde han med seg kenyansk musikk og amerikansk hiphop i bagen. Dette skulle legge grunnlaget for en oppvekst fylt med forskjellige musikalske inspirasjoner for Lillian Halima Anderssen. Fredag 14. september slipper hun singelen «Jasmine» - tredje låt fra hennes debut-EP som er ventet 12. oktober. - I sangen «Jasmine» ville jeg få frem sjalusi på en litt annen måte. Ikke en offer-setting hvor man skal hate personene det gjelder men fortsatt være sjalu, bitter og sinna. Samtidig som at den er mye vibes og passer min stil, forteller hun. HØR "JASMINE" HER 19-åringen har talenter innen sang, låtskriving, piano, fi