Andre låt fra Gatekunst 6 - "Min vei"

«Min Vei» er andre låt fra Gatekunst 6, og er et resultat av at Zamour, Blvck O, Jonas Benyoub og Yomi Baisa ble samlet i studioet til produsent Lars Rubix. Gatekunst samlet et knippe rappere de er store fans av, og koblet de med supertalenetet Baisa som er en av ungdommene i årets prosjekt.

“Låta går på repeat hele dagen! Det sier alt. Når mange artister går sammen på en låt, da er oddsen høy for at ting kan gå galt, men alle artister, produsenten og Gatekunst-teamet har gjort en fantastisk jobb!”

– Zamour

“Jeg synes låta er en positiv og motiverende sang. Den minner deg på at du måtte krige fram din egen vei, alle har hver sin historie. Det var litt tricky sessions med fart og moro, samt litt utfordringer her og der. Sluttresultatet er jo en veldig fin låt vil jeg si. Alle gjør god figur.”

- Jonas Benyoub

"Jeg syntes låta ble heavy! Dumme vers og et sterkt refreng av Shablo. Det er helt rått å være med på Gatekunst."

- Yomi Baisa

"Personlig så treffer temaet i låten meg veldig. Hører mye på den allerede. Det at alle leverte varene på hver sin måte synes jeg var kult. Gikk egentlig ganske fort unna også! Må si at det gøyeste var gruppechatten på Facebook da #Hilarious."

- Blvck O

HØR "MIN VEI" HER

Zamour: pangdebuterte i 2016 med den Kaveh-gjestede “Alltid Ekte”, som satte han på kartet via en spektakulær musikkvideo, og massiv oppmerksomhet i hele Skandinavia. I ettertid har han droppet låter som "Er Det Feil" og "Plan D", og ryktene skal ha det til at et album er på vei med gjester få eller ingen hadde trodd skulle dukke opp på en debutskive.

Blvck O: er blant Bergens mest spennende “nykommere”. Han har stålkontroll både på engelsk og norsk, og har oppnådd gode tall med låter som “The Plot”, “5071” og “Si Ingenting (remix)” som har har sluppet for egen maskin. Han gjestet nylig platina-låten “Bombadilla” til boybandet The Main Level, og fikk bli med på VG-lista-turnéen.

Jonas Benyoub: var en del av Gatekunst allerede på den fjerde utgivelsen, hvor han bidro på låten “Alt Jeg Vil Ha” med Cezinando, OnklP & Kaveh (som har solgt til gull). I ettertid har han gjort seg bemerket via samarbeid med artister som Don Martin, Hkeem og Chirag. Det siste året har han herjet radiobølgene med singelen “Youm Wara Youm” (som kom med i TV-serien “SKAM”), turnert landet rundt med Hkeem & Temur, samt trendet på YouTube med sin tolkning av "Unforgettable" med French Montana.

Yomi Baisa: er en 15 år gammel nykommer fra Stovner. Han har til tross for sin unge alder allerede har rukket å lage en del buzz rundt seg selv via offisiell remix av svenske Jireels gjennombruddslåt "Här & Nu", div slipp via HipHop101, og debutsingelen “Dum Ting” med Nalband og Boss Castro. Via “Min Vei” får unggutten bevist hva han er god for, og vi i Gatekunst-prosjektet har stor tro på at dette vil bli startskuddet på noe større.

Om Gatekunst

Gatekunst 6 er det sjette albumet i ungdomsprosjektet Gatekunst. Første singel, «Liten Sirkel», med Ezzari, Turab og Satilmis ble sluppet våren 2017, og resten av albumet slippes ukentlig høsten 2017. 16. november blir det Gatekunst-konsert i Oslo.

Gatekunst-prosjektet har tidligere blitt årlig arrangert i regi av hiphop-kollektivet Forente Minoriteter, som er et kompetansesenter for ungdom og de som arbeider med ungdom. Målet med prosjektet er å gi unge talenter en reell læringsarena der kan få oppleve hvordan det er å være artist i den virkelige verden. Utgangspunktet er alltid ungdommenes egne interesser, drømmer, talenter og ressurser, og GKP tilbyr veiledning og inspirasjon til ungdommene som får erfaringer, kunnskap og nettverk. Veiledningen skjer i form av workshops der ungdommene samarbeider med kjente og etablerte artister som fungerer som mentorer og rollemodeller.

I den 6. utgaven av prosjektet er det stort fokus på å pushe de unge talentene i større grad enn tidligere. Mentorer plukker ut talenter og hjelper de med studioprosessen, øving mot konsert og tanker rundt artistisk profil. Sluttresultatet er en plateutgivelse og en konsert der artistene og de unge talentene opptrer sammen, samt en ti-episoders serie som vil vise frem prosessene som foregår gjennom prosjektet. Med GKP ønsker vi å fremme originaler og bidra til en mangfoldig kultur innenfor underholdningsbransjen. Prosjektet har tidligere blitt støttet av blant annet H.K.H Kronprins Håkon.

Eminem er ute med «Revival»15.12.2017 09:28Pressemelding

I dag slapp superstjernen endelig sitt niende album. Fansen har allerede fått høre Beyoncé-samarbeidet «Walk On Water» og låta «Untouchable» som ble sluppet i forrige uke  Han har også fått bidrag fra artister som Ed Sheerhan på den nye singelen «River», Beyoncé, Alicia Keys, Pink, X Ambassadors og Kehlani. I tillegg til å ha produsert flere av sporene selv, så har Eminem jobbet med blant andre Rick Rubin, Dr. Dre, Just Blaze, Mr. Porter og Boi-1da.   Etter å ha blitt oppdaget av Dr. Dre på slutten av 90-tallet, har Marshall Mathers blitt en av vår tids aller største artister. Han er den mestselgende artisten i USA siden tusenårsskiftet, har toppet den amerikanske albumlista med ti forskjellige album, har vunnet 15 Grammy-priser og er sett på som en av tidenes største rappere. Eminems forrige album, «The Marshall Mathers LP 2» fra 2013, toppet albumlista i Norge, USA og i en rekke land verden over. Albumet inneholdt blant annet hitsingelen «The Monster» med Rihanna, som også toppet lis

Adelén er ute med ny singel8.12.2017 06:13Pressemelding

Adelén hadde i sommer et musikalsk stilskifte, da hun gikk fra latin-pop til et mer elektronisk-basert lydbilde. Hun slapp låten «Go Home», som hun selv har skrevet sammen med en britisk produsent og låtskriver. Nå er hun klar med oppfølgeren, «BIG BAD BITTER», også skrevet av henne selv og et produksjonsteam fra UK.  «BIG BAD BITTER» er en bassdreven elektropop-låt med innslag av funky gitar-riff. Den siste tiden har Adelén utforsket nye spekter av stemmen sin, og dette kommer godt frem i hennes siste singel. Hør låten HER. "«BIG BAD BITTER» er en feel-good låt med mye attityde. Den ble til en sen kveld i London under en session med de fantastiske låtskriverne Pete Hammerton og Dani Senior. Sangen handler om det å føle seg utilpass i en situasjon, hvor man egentlig bare vil komme seg unna, for å slippe å bli nettopp big, bad og bitter.” - Adelén   Biografi Adelén ble popstjerne over natten, da hun i 2013 deltok i den norske Melodi Grand Prix-konkurransen. Først tok hun første plass

U2 er i dag ute med Songs Of Experience1.12.2017 12:33Pressemelding

U2 er i dag ute med sitt 14. studioalbum Songs Of Experience. Albumet er spilt inn i bandets hjemby Dublin, i London og i Los Angeles og ble ferdigstilt tidligere i år. Songs Of Experience er produsert av Jacknife Lee og Ryan Tedder, med bidrag fra Steve Lillywhite, Andy Barlow og Jolyon Thomas. Albumet er tematisk forbundet med bandets forrige album Songs Of Innocence fra 2014. Titlene er inspirert av diktsamlingen Songs Of Innocence and Experience av den britiske dikteren William Blake. Der Songs Of Innocence trakk inspirasjon fra bandmedlemmenes liv på 70- og tidlig på 80-tallet, er låtene på det nye albumet en samling av personlige brev til stedene og folkene som ligger dem nære; familie, venner og fans.  I forbindelse med nytt album legger bandet ut på en massiv turné i Nord-Amerika neste år, med start i Tulsa 2. mai. Se full oversikt HER.   Trackliste til Songs Of Experience:   1. Love Is All We Have Left 2. Lights of Home   3. You’re The Best Thing About Me 4. Get out of Your Ow

Rolling Stones ute med On Air1.12.2017 11:25Pressemelding

I dag er det legendariske bandet ute med The Rolling Stones – On Air, som er en samling av sjeldne radiopptredener fra bandets tidlige år. Blant disse fins åtte låter som bandet aldri har sluppet kommersielt og som ble spilt på tidligere BBC-programmer som «Saturday Club», «Top Gear», «Rhythm and Blues» og «The Joe Loss Pop Show» mellom 1963 og 1965. I denne perioden besøkte bandet BBCs kontorer ofte, og søkte alltid å tilby lytterne noe nytt og annerledes. I tillegg til låter som aldri ble sluppet som singler eller på album, inneholder samlingen syv låter som bandet debuterte på radio før de ble sluppet som singler eller på album. Opptakene har gått gjennom noe som kalles «audio source separation». Det innebærer at de har blitt demikset slik at studioteknikerne har kunnet gå inn i den originale instrumentasjonen og vokalen for å gjenoppbygge og rebalansere for bedre lyd. On Air inneholder også klassikere som «( Can’t Get No) Satisfaction», «The Last Time» og «The Spider And The Fly».

Linda Vidala & KingSkurkOne med to remixer av Bængshot!26.11.2017 11:04Pressemelding

Rapper og produsent Linda Vidala og KingSkurkOne linket opp og hadde en studiosession sammen sent i 2016, med co-produsent Jørgen Ramm. Linda kom med beaten og Skurk kom spontant opp med hooket "Bængshot mafakka, er du hypp på å bli skækk eller?", som ble sommerens mest catchy linje!    I dag slipper de to remikser av den populære låta, som har rukket å streame nesten 8 millioner ganger på Spotify.   På den første remiksen, har de fått med seg hele Norges OnklP og Bergens store sønn, Kamelen.  Pål Tøien, bedre kjent som OnklP har etablert seg som en av Norges best kjente rappere. Han ble for alvor kjent for hele landet da han slapp "Styggen på ryggen", med Slekta.   Den unge hiphop-myten Kamelen har smelt godt fra seg det siste året: Si Ingenting er for moderne rap-klassiker å regne og sommerhiten Beng Beng Beng gir allerede gjenklang i Bergensgatene.   Hør "Bængshot (OnklP & Kamelen Remix) HER   På den andre remiksen, har de krysset landegrensene og fått med seg den svenske pop-prin