Anbefaler skattefradrag for seriegründere og vekstinvesteringer

Abelia, Foreningen for Innovasjonsselskaper (FIN) og Norsk Venturekapitalforening (NVCA) lanserte i dag rapporten Investeringsincentiver for unge vekstselskaper med forslag til skatteendringer for å øke tilgangen av egenkapital for unge vekstselskaper.

Rapporten er et svar på en bestilling fra Stortinget. Stortingsflertallet ba i budsjettforliket for 2016 Regjeringen om å utrede ulike modeller for skatteincentiver/skattefradrag for langsiktige investeringer i oppstartsselskaper. Forslagene baserer seg på den engelske ordningen Seed Enterprise Investment Scheme (SEIS).

Forslagene som presenteres i rapporten:

• «Vekstinvesteringer med skattefradrag for unge selskaper» for alle kvalifiserte investorer, inspirert av SEIS. Formålet er å stimulere til at mer risikovillig, kompetent egenkapital allokeres til de og mest risikofylte faser av unge vekstbedrifters virksomhet.

•  «Seriegründer-fradrag» for erfarne gründere og entreprenører, delvis inspirert av Entrepreneurs Relief-ordningen. Formålet er å gjøre det mer attraktivt for en vellykket gründer og entreprenør å reinvestere realisert kapital i ny oppstartsvirksomhet, enn i andre aktivaklasser.

• For å stimulere til økt kapitaltilgang for etablerte vekstbedrifter anbefales også et norsk «Vekstinvesteringer med skattefradrag for etablerte unoterte selskaper»-ordning. En slik investeringsfradragsordning er inspirert av EIS, men foreslås målrettet langt mer, mot kvalifiserte vekstbedrifter innenfor relevante kriterier.

«Dette er et forslag til en måte å løse utfordringene med kapitaltilgang for selskaper og ideer i tidligfase,» sier Daniel Ras-Vidal, daglig leder i FIN. Forslagene er mer moderate enn i England. «Vi mener det finnes mange kompetente mennesker i Norge med gründer- og næringslivserfaring som med et moderat skatteincentiv vil vurdere å bruke større deler av oppstart kapital på investeringer i unge, innovative bedrifter.»

«Vi vet vi står foran en krevende omstilling av norsk økonomi. Vi vet at vi trenger innovative selskaper og nye løsninger, og vi vet at kapitaltilgang er et stort problem for selskaper i denne tidlige fasen. Vi vet også at skatteincentiver for å kanalisere kapital til disse selskapene fungerer, som det har gjort i England. Det er med andre ord ingen gode grunner til å ikke innføre dette i Norge nå,» sier Rikke Eckhoff Høvding, administrerende direktør i Norsk Venturekapitalforening (NVCA).

Om rapporten:

Rapporten er skrevet av NyAnalyse etter oppdrag fra Norsk Venturekapitalforening (NVCA), Abelia og Foreningen for Innovasjonsselskaper i Norge (FIN). Hensikten med notatet er å analysere hvordan skatteincentiver for investeringer i unge og vekstorienterte selskaper som praktiseres i andre land, spesielt Storbritannia, kan relateres til en norsk kontekst. Funn og konklusjoner i denne utredningen representerer NyAnalyse sine egne faglige vurderinger. Rapporten er skrevet av Villeman Vinje, partner og seniorøkonom i NyAnalyse.

Daniel Ras-Vidal, Abelia/FIN:  daniel.ras-vidal@abelia.no / 404 71 869

Rikke Eckhoff Høvding, NVCA: reh@nvca.no / 9908 2202

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter med 1800 medlemsbedrifter og 45.000 ansatte over hele landet. Medlemmeneomfatter bedrifter i blant annet IT, telekom, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner. Mer informasjon: www.abelia.no.