Anbefaler avgiftsøkning uten EØS-godkjenning

- Vi registrerer at Finanskomiteen slutter seg til en avgiftsøkning som ikke gir bedre folkehelse, vil øke grensehandelen og hvor spørsmålet om meldeplikt til ESA står uavklart, sier NHO Mat og Drikke-sjef Petter Haas Brubakk.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk

Torsdag 30. november la finanskomiteen frem innstillingen til statsbudsjett 2018. Førstkommende mandag skal innstillingen drøftes i Stortinget.

Høyre, FrP, KrF og Venstre gikk i sitt budsjettforlik inn for en sterk avgiftsøkning på sjokolade, sukkervarer, brus og annen alkoholfri drikke fra og med 1. januar 2018. Økningen som ligger på mellom 42 og 83 prosent får dramatiske konsekvenser for flere bedrifter, og gir negative ringvirkninger for hele mat- og drikkenæringen.

- Vi forventer at Stortinget gjør kunnskapsbaserte beslutninger. Til grunn for tilrådningen er det verken gjort rede for en eventuell helsegevinst, konsekvensene for bedriftene i næringen og effekten på grensehandel, sier Brubakk.

Tidligere i uken ble det kjent at økningen i sjokolade- og sukkeravgiften er så stor at den kan være meldepliktig til EFTAs overvåkningsorgan (ESA).

- Flere juridiske miljøer har stilt spørsmål ved om avgiftsøkningen er meldepliktig til ESA. At dette spørsmålet ikke er avklart før statsbudsjettet nå vedtas, bekrefter at forslaget har oppstått uten grundig konsekvensvurdering.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk

Stortingsflertallet svekker kostholdsamarbeidet22.11.2017 20:14Pressemelding

Når Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre øker avgiftene på brus og godteri med langt over 50 prosent, svekkes grunnlaget for den ambisiøse samarbeidsavtalen mellom myndighetene og mat- og drikkenæringen, sier NHO Mat og Drikke-sjef Petter Haas Brubakk. Og mens avgiftsøkningen er alt annet enn et treffsikkert virkemiddel i folkehelsearbeidet, er den til gjengjeld et helt målrettet tiltak for å flytte norsk verdiskaping ut av landet.