Amedias aviser skal sende Toppserien for kvinner

Norges Fotballforbund (NFF) og Amedia har inngått avtale om eksklusive rettigheter i fem år til å sende kampene i Toppserien for kvinner.

Amedias konsernsjef Are Stokstad, daglig leder i Serieforeningen for kvinnefotball, Hege Jørgensen og Norges Fotballforbunds generalsekretær Pål Bjerketvedt.

- Dette er historisk og svært gledelig. Amedia har allerede bred erfaring med direktesending av fotball i konsernets over 60 mediehus. Jeg er sikker på at avtalen vi nå har inngått om kampene i Toppserien vil gi norsk kvinnefotball et betydelig løft når det gjelder å nå ut til et større publikum, sier NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt.

Bjerketvedt sier Amedias formidling av direktesendte fotballkamper både er et fantastisk tilbud til tilhengere som ønsker å følge sine lag og samtidig et viktig bidrag for å øke interessen for norsk fotball ytterligere.

Avtalen mellom NFF og Amedia betyr at de som abonnerer på konsernets 63 lokalaviser, samt flere tilknyttede mediehus, vil få tilgang til direkteoverføringer av kampene i Toppserien i 2018 og de kommende årene.

- Kvinnefotballen er i vekst og en viktig del av norsk fotball. Jeg er svært glad for at vi nå kan være med på å bygge oppmerksomhet rundt den. Det er et ansvar vi vil ta på største alvor. Vi er takknemlig for den tilliten NFF viser oss ved å velge oss som samarbeidspartner og ansvarlig for å direktesende Toppserien for kvinner til fotballentusiaster over hele landet, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Daglig leder Hege Jørgensen i Serieforeningen for kvinnefotball, sier avtalen mellom NFF og Amedia er viktig for klubbene i Toppserien.

- Avtalen med Amedia sikrer oss en bred dekning av Toppserien i hele Norge. Dette er nok et viktig steg på veien for kvinnefotballen. Amedia har gjennom forhandlingene vist at de mener alvor med denne investeringen. Det gjør oss ekstra trygg på at produktet vårt er i de beste hender, sier hun.

- Kvinnefotballen har skapt mye engasjement de siste månedene og det er fantastisk inspirerende at det resulterer i medieavtaler som dette. Det viser at mediehusene tar idretten på alvor, noe som vil generere stadig større interesse for produktet, sier Hege Jørgensen.

Amedias aviser har i to sesonger direktesendt fotball fra PostNord-ligaen (2. divisjon) samt en rekke andre kamper. Tidligere i høst gjorde NFF og Amedia en avtale som sikrer konsernets aviser rettighetene til PostNord-ligaen de neste fem årene. Denne avtalen omfatter også utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen (3. divisjon), innledende kamper i NM for herrer og kvinner og eliteserien i futsal.

Avtalen mellom NFF og Amedia om rettighetene til Toppserien gjelder i fem år, og har en samlet økonomisk ramme på 6,6 millioner kroner.

Amedia: Samfunnskontakt Stig Finslo, tlf 971 71 723

Norges Fotballforbund: Kommunikasjonssjef Yngve Haavik, tlf 924 82 147