Amedia kjøper Nettavisen – Egmont overtar magasin og blogg.no
-------
I forbindelse med kjøpet av Nettavisen inviteres pressen til Amediahuset, Akersgata 34, Oslo, i dag klokka 10. For mer informasjon vises det til egen invitasjon.
--------
Det går frem av en intensjonsavtale Amedia og Egmont har inngått. Endringene gjennomføres ved årsskiftet.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia og administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier at avtalen innebærer en vesentlig styrking av merkevarene.
– Avtalen tilrettelegger for videre vekst og utvikling. I stedet for å eie hele bedriften sammen, er vi enig om å overta eierskapet til hver vår del av mediehuset. Amedia og Egmont ønsker å gi merkevarene økt slagkraft både redaksjonelt og i annonsemarkedet, sier de to.
Ansvarlig redaktør og daglig leder i Mediehuset Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier den løsningen som nå er lagt frem, er offensiv og fremtidsrettet.
– Dette er fornuftig og en åpenbar vinn-vinn-situasjon for både lesere, ansatte og eiere, sier han.
– For leserne betyr endringene mer ressurser og et bedre produkt. Nettavisen skal ha samme profil som før, men både avisdelen og magasindelen vil bli vesentlig styrket ved å bli nærmere tilknyttet eierne og deres miljøer, sier Stavrum.
Amedia og Egmont har i ni år eid 50 prosent hver av Mediehuset Nettavisen, som er landets største heldigitale mediehus, med over 1,1 millioner daglig lesere samlet og en omsetning på 138 millioner kroner. Nå har eierne signert en intensjonsavtale som betyr at Amedia blir 100 prosent eier av Mediehuset Nettavisen, som fremover vil konsentrere seg om nyheter, sport, økonomi, politikk og meninger gjennom nettavisen.no og NA24. De øvrige forretningsområdene blir heleid av Egmont. Dette gjelder magasinene Side2 og Side 3, NA Livsstil samt bloggvirksomheten.
Ved overtagelsen av Mediehuset Nettavisen vil Amedia få en sterk nasjonal posisjon i tillegg til å være landets ledende lokale medieselskap med 63 mediehus. Nettavisens redaksjon blir nå en del av et konsern som har mer enn 700 redaksjonelle medarbeidere spredd over hele landet.
– Vi skal ta vare på og videreutvikle Nettavisens egenart. Nettavisen er en sterk riksavis med nyheter fra hele Norge til hele Norge. Lesere og annonsører kan glede seg over at vi gjennom satsingen på Nettavisen når enda flere med et unikt og attraktivt innhold, sier konsernsjef Are Stokstad.
Administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier Nettavisens magasin- og bloggvirksomhet på en god måte utfyller selskapets misjon om å levere godt innhold til tydelige målgrupper.
– Ved at disse delene av Mediehuset Nettavisen blir en del av andre satsinger som PEOPLE influencerbyrå, klikk.no og andre kjente merkevarer, får vi en unik slagkraft i markedet og knallgode digitale produkter. Nå skal vi satse mer dedikert og målrettet enn før, både med egne konsepter og gjennom et økt samarbeid med Amedia, Nettavisen og øvrige Egmont selskaper. Vi er svært fornøyd med avtalen som nå er inngått, sier han.
Endelig avtale mellom Amedia og Egmont vil ventelig bli signert primo november, mens endringene forventes å bli gjennomført ved årsskiftet.
Kontakter
Are Stokstad, konsernsjef Amedia, tlf: 911 91 175
Espen Asheim, administrerende direktør Egmont Publishing, tlf: 913 46 515
Gunnar Stavrum, sjefredaktør og administrerende direktør Mediehuset Nettavisen, tlf: 905 57 768
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom