Alvorlig nestenulykke med helikopter

Torsdag formiddag var et helikopter på oppdrag for Agder Energi Nett i nærkontakt med høyspentlinjer i Senumstad i Birkeland.

- Først og fremst er vi glad for at ingen ble skadet og at helikopteret landet som normalt på Gullknapp i Arendal. Vi ser alvorlig på hendelsen som fort kunne fått et langt mer dramatisk utfall. Vi er i dialog med helikopterselskapet og har etablert en egen intern granskning, sier konserndirektør Unni Farestveit i Agder Energi.

Helikopteret, som opereres av det finske selskapet Heliwest, var i gang med å kartlegge strømlinjene da hendelsen inntraff. Ifølge en redegjørelse fra helikopterselskapet skal hendelsen ha skjedd i forbindelse med en unnvikelsesmanøver i krysningspunktet mellom to ulike høyspentlinjer. Observasjoner Heliwest har gjort av helikopteret viser merker ytterst på rotorbladene.

Oppdraget satt på vent

Oppdraget til Heliwest ble umiddelbart satt på vent, i tillegg har Agder Energi Nett satt i gang en intern granskning av hendelsen.

Hendelsen er varslet til Luftfartstilsynet.

Konserndirektør Unni Farestveit