Altibox satser på norsk innhold med ny strømmetjeneste

Gjennom strømmetjenesten Godt Norsk ønsker Altibox å gjøre norskprodusert innhold lettere tilgjengelig for nordmenn. Tjenesten representerer også en ny måte å finansiere norsk innhold på.

Strømmetjenesten Godt Norsk blir tilgjengelig på både små og store skjermer.

I løpet av juni lanserer Altibox strømmetjenesten Godt Norsk i betaversjon. Som den første av sitt slag vil tjenesten samle norske kortfilmer, dokumentarer og animasjonsfilmer på ett sted.
- Norsk filmbransje har enormt mye talent, og jobber beinhardt. Til tross for at produksjonene holder høy kvalitet, får de ofte ikke det publikumet de fortjener. Dette er innhold som ofte forsvinner mellom prestisjetunge, tungt markedsførte spillefilmer. Ved å samle alt på ett sted gir Altibox nordmenn enkel og langsiktig tilgang til et kulturtilbud som i liten grad styres av kommersielle krefter. Tilbudet vårt skal preges av stor bredde, og skal inneholde både kontroversielt innhold og de bredeste og mest populære dokumentarene, sier administrerende direktør i Altibox, Thomas Skjelbred.

En ny modell for finansiering
Strømmetjenesten representerer også en ny tilnærming til finansiering av norsk innhold.
- Finansiering av film er alltid tidkrevende og komplisert, og avtaler om distribusjon er ofte helt avgjørende for produsentene. Vi ser at det er viktig å kunne samarbeide med bransjen direkte om forkjøpsavtaler. Det vil både kunne lette det videre finansieringsarbeidet for produsentene, samt sikre Altibox godt innhold, sier styreleder Toril Nag i Altibox.

Altibox har innledet samarbeid med norske produksjonsselskaper og distributører for å få tilgang til ferske dokumentarfilmer. I tillegg er Altibox i gang med å skaffe programmer om polarhistorie, andre verdenskrig, miljø, musikk- og kulturdokumentarer, samt programmer som gir innsikt i dagens konflikter og samfunnsutvikling.

Utstillingsvindu for fremadstormende talenter
Også animasjonsfilmer og kortfilmer vil få plass i Godt Norsk. For yngre filmskapere er ofte disse sjangrene veien inn i en profesjonell filmverden.
- Mye interessant innhold blir laget av film- og tv-studenter, og nå ønsker vi å gi dem muligheten til å vise seg frem. Norsk animasjonsfilm er internasjonalt anerkjent, og har både vunnet Oscar og andre viktige filmpriser. Ofte er disse spesielt familievennlige, og derfor ønsker vi å vise animasjonsfilmer som kan samle barnefamilier til fine opplevelser, sier Skjelbred, og legger til at Altibox hyret inn filmstudenter fra Høyskolen Kristiania for å lage reklamefilm om Godt Norsk-konseptet i fjor sommer. Denne vil ha premiere i sosiale medier i forkant av lanseringen.

Altibox går i disse dager også inn som sponsor for Norsk kortfilmfestival, nettopp for å bidra til å bringe fram nye norske talenter i den norske mediebransjen.

Strømmetjenesten Godt Norsk blir tilgjengelig på både små og store skjermer.
- Vi ikke mål om å bli et nytt Netflix. Bare å tilby bredt, norsk innhold som ikke nødvendigvis har de store seerhordene som målgruppe, sier Toril Nag og Thomas Skjelbred.
Skjermbilde av Altibox sin nye strømmetjeneste Godt Norsk, som vil romme bredt norsk innhold. Både kortfilmer, dokumentarer og animasjonsfilmer blir tilgjengelig for kundene.