Altibox og Gapit samarbeider om morgendagens IoT-tjenester til næringslivet

Gjennom de siste årene har Altibox-partnere over hele Norge bygget ut et sensornettverk som en naturlig forlengelse av det landsdekkende fibernettet. Denne infrastrukturen danner grunnlaget for samarbeid med Gapit som leverer banebrytende sensorteknologi og overvåkingstjenester.

- Sensornettverk gjør det mulig å innhente store mengder data med høy kvalitet som kan brukes til å utvikle og forbedre tjenester for bedrifter og næringsliv, sier direktør for forretningsutvikling og strategi i Altibox, Ane Marte Hausken.

Sensornettverket benyttes allerede i en rekke tjenester i ulike kommuner, for eksempel til å måle vannstand, luftfuktighet i bygninger eller badetemperaturer. Men for at enda flere skal kunne benytte den smarte teknologien, tilbyr Altibox nå sensorkommunikasjon og Internet of Things-plattform til bruk også for næringslivet. Det er allerede tilgang til sensornettverket i mer enn 100 kommuner, og utbyggingen fortsetter.

Gapit leverer banebrytende teknologi basert på industriell automasjon til kunder som setter høye krav til sikkerhet og oppetid. Løsningene Gapit tilbyr, håndterer store datamengder med høy datakvalitet. Ved hjelp av denne løsningen vil en kunne forutsi hendelser og trender som kan oppstå og sikre tidlig varsling for skadebegrensning.

Gapit leverer sine kundeløsninger via sensornettverket som Altibox-partnere har bygget og bygger ut i Norge.

Samarbeidet med Gapit understøtter Altibox sin strategi for å bygge ut et nasjonalt sensornettverk med fokus på sikker datatrafikk og stabil drift. Altibox skal være en god lagspiller for bedrifter som trenger robust infrastruktur til å distribuere sine løsninger.

Ane Marte Hausken, direktør strategi og forretningsutvikling, Altibox, tlf: 974 68 090
AneMarte.Hausken@altibox.no

Torbjørn Nilsen, Prosjektleder sensortjenester, Altibox, tlf: 934 88 392
Torbjorn.Nilsen@altibox.no

Elin Salte, Salgssjef, Gapit, tlf. 992 13 690 - es@gapit.io

Kjetil Kåsin, Daglig Leder, Gapit, tlf. 932 54 246 - kk@gapit.io

Altibox’ sensornettverk er basert på LoRaWAN-teknologi hvor man sender og mottar data trådløst i et eget frekvensområde over store avstander. Sensornettet blir brukt til å levere egne IoT-tjenester som f.eks Badetassen.no. I tillegg inngår Altibox samarbeid med næringsliv og kommuner som har behov et sensornettverk med høy oppetid og god driftsstabilitet.

www.altibox.no/IOT

Gapits løsninger er basert på industriell automasjon og moderne kraftfulle IT-verktøy. Vi er produsentuavhengig og muliggjør innhenting av data fra all type sensorikk uavhengig av produsent. Gapit samler inn, sammenstiller data med rett tidsstempling og kan ved hjelp av automatiserte analyseverktøy forutse hendelser og trender.

www.gapit.io